رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

یک قاضی نفوذناپذیر و شجاع در برابر تهدیدات و تطمیع‌ها می‌ایستد و حبّ و بغض او در حکمش دخیل نیست

18:48 - 10 فروردين 1400
کد خبر: ۷۱۳۰۹۲
رئیس قوه قضاییه گفت: یک قاضی نفوذناپذیر و شجاع در برابر تهدیدات و تطمیع‌ها می‌ایستد و حبّ و بغض شخصی‌اش را در حکمی که صادر می کند، دخیل نمی کند.
- آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان قضایی استان لرستان با بیان اینکه حفظ سلامت دستگاه قضا امری ضروری است که همواره باید نسبت به آن توجه داشت، اظهار کرد: آلودگی و ناسلامتی برای همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها بد است و برای دستگاه قضایی بدتر.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه توجه به حقوق و کرامت مردم برای همه دستگاه‌ها لازم و برای دستگاه قضایی الزم است، عنوان کرد: مردم باید به درستی این را احساس کنند که در دستگاه قضایی حق از ظالم ستانده شده و به مظلوم داده می‌شود.
آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه احساس پناهگاه بودن عدلیه برای مردم با صدور یک بخشنامه محقق نمی‌شود، بر لزوم برخورد مهربانانه توأم با اقتدار از سوی قضات و نیرو‌های قضایی تاکید کرد و گفت: مهربانی هیچگونه منافاتی با اقتدار ندارد.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اقتدار قضات و نیرو‌های قضایی از جانب قانون می‌آید، عنوان کرد: در مقابل ظالم و کسی که حق مردم را ضایع کرده، باید از موضع اقتدار وارد عمل شد؛ ولکن این اقتدار هیچ منافاتی با مهربانی و تدبیر ندارد.
آیت الله رئیسی در ادامه به ضرورت تبیین احکام قضایی برای مردم اشاره کرد و گفت: تبیین احکام قضایی، باید مردم را با مواضع دستگاه قضایی و چگونگی اجرای عدالت توسط این دستگاه، بیش از پیش آشنا کند.
رئیس قوه قضاییه ضمن تاکید بر برخورد مقتدرانه با اشرار و کسانی که امنیت جامعه را خدشه‌دار می‌کنند، گفت: باید با افرادی که با شرارت و توزیع مواد مخدر می‌خواهند جامعه را ناامن نشان دهند، مقتدرانه برخورد کرد.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه برخی مشکلات موجود در جامعه «ساختاری» و برخی دیگر «رفتاری» هستند، گفت: بخش‌های نظارتی قوه قضاییه و سازمان بازرسی باید برای حل مشکلات ساختاری قضایی استان لرستان نظیر تعطیلی کارخانجات، اقدامات لازم را انجام دهند.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در یک نگاه آکادمیک و آسیب شناسانه باید ناهنجاری‌هایی که علل بروز تخلفات هستند را شناخت و در راستای رفع این ناهنجاری‌ها وارد عمل شد، عنوان کرد: بخش پیشگیری در قوه قضاییه مسئولیت آسیب شناسی ناهنجاری‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را بر عهده دارد؛ ضمن آنکه بسیاری از قضات نیز در حوزه‌های پیشگیرانه و آسیب زدایی صاحب نظر هستند.
آیت الله رئیسی با اشاره به جلسه امروز احیای حقوق عامه در حوزه کشاورزی استان لرستان اظهار کرد: رفع تزاحمات و ادعا‌ها در کمیسیون‌های رفع اختلاف نباید دچار اطاله شود؛ بلکه باید با یک نگاه آسیب شناسانه و در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرند.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضا به دنبال حفظ شان و جایگاه قضات و کارکنان قضایی در حوزه‌های مختلف معیشتی است، گفت: مشکلات قضات و نیرو‌های قضایی و اداری، مشکلات ماست. ما باید خود را در مشکلات این نیرو‌ها سهیم دانسته و برای آن‌ها چاره جویی کنیم.
آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به کاهش سن بازنشستگی در کشور طی سالیان اخیر گفت: کاهش سن بازنشستگی از ۳۵ سال به ۳۰ سال و سپس به ۲۵ سال، مشکلات و مسائل متعددی را برای کشور ایجاد می‌کند که لازم است مورد بررسی جدی تری قرار گیرد.
رئیس قوه قضاییه ضمن تاکید بر ضرورت توسعه روحیه صلح و سازش در کشور گفت: زمینه‌های صلح و سازش میان افرادی که به هر دلیل از هم دلخوری دارند، باید بیش از پیش فراهم شود.
آیت الله رئیسی سپس ورود به ماه مبارک رمضان را فرصت بسیار مناسبی برای ظرفیت سازی دانست و گفت: جایگاه قضاوت یک جایگاه ممتازه متعلق به خلیفه الله است و خلیفه الله باید تا جایی که می‌تواند، ظرفیت پیدا کند.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی به عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم، شخصیتی بسیار باظرفیت در برابر همه تهدیدات و تطمیع‌ها بود، عنوان کرد: یک قاضی نفوذناپذیر و شجاع نیز در برابر تهدیدات و تطمیع‌ها می‌ایستد و حبّ و بغض شخصی‌اش را در حکمی که صادر می‌کند، دخیل نمی‌کند و جز اراده الهی هیچ چیز در اراده او تاثیر ندارد.
آیت الله رئیسی با اشاره به دیدار‌های مردمی معاونین دستگاه قضا در جریان سفر‌های استانی گفت: معاونین قوه قضاییه و روسای سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی، در جریان سفر‌های استانی با مردم به صورت رو در رو دیدار کرده و مشکلات آن‌ها را بررسی می‌کنند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به ویژگی‌های قضات و کارکنان دستگاه قضایی گفت: مقام معظم رهبری به بنده تاکید کرده اند همکارانی که انتخاب می‌کنم، مردمی، ضدفساد و انقلابی باشند.
کاهش ۱۶ درصدی میزان ورودی به زندان‌های لرستان در سال ۹۹
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «محمد رزم» رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به کاهش ۱۶ درصدی میزان ورودی به زندان‌ها در سال ۹۹ گفت: در سال گذشته ۴۳۸ تقاضای عفو و بخشودگی در استان لرستان مورد موافقت قرار گرفت.
رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به آزادی ۱۵۹ نفر در نتیجه اجرای قانون کاهش مجازات حبس تعزیری عنوان کرد: همزمان با سفر امروز رئیس قوه قضاییه به استان لرستان یک نفر از محکومان به قصاص از قصاص رهایی یافت.
رزم همچنین از افزایش ۹۱ درصدی ابلاغیه‌های الکترونیک در دادگستری استان لرستان همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور خبر داد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *