اسکاتلند در مسیر استقلال از انگلیس قرار گرفته است؟

12:36 - 22 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۴۰۲۳
پیروزی مجدد حزب ملی گرای اسکاتلند به عنوان حامی جدایی از انگلیس موجب مطرح شدن قوی‌تر موضوع استقلال این کشور از انگلیس شده است.

- حزب ملی‎گرای اسکاتلند که حامی پیشبرد طرح جدایی از انگلیس است، برای چهارمین بار در انتخابات پارلمانی پیروز شد.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی اسکاتلند، حزب ملی‎گرا به همراه «حزب سبز» که هر دو از حامیان جدایی از انگلیس هستند، اکثریت را کسب کردند.

حزب ملی‎گرای اسکاتلند موفق شد ۶۴ کرسی پارلمان را از آن خود کند و بنابراین بیشترین رای را در میان احزاب رقیب خود کسب کرده است.

با این وجود «نیکولا استروژن»، وزیر اول اسکاتلند و رییس حزب ملی، این پیروزی را «تاریخی و فوق العاده» توصیف کرد.

«استروژن»، می‌گوید که این حزب موفق شده تا آرای بیشتری در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۹ کسب کند؛ وی همچنین بر پیشبرد طرح جدایی از انگلیس تاکید کرد.

پایگاه «فوربس» در گزارشی با مطرح کردن این سوال که «آیا اسکاتلند در مسیر استقلال خود قرار گرفته است؟»، به بررسی ابعادی از این طرح می‌پردازد.

این گزارش می‌گوید «نتیجه‌ای که اکنون از انتخابات در اسکاتلند برآمده این است که حزب ملی‎گرا پیروز شده و به همراهی حزب سبز فرماندهی اکثریت طرفدار استقلال را با در دست دارد، صادقانه باید بگوییم تصویری مبهم نمایان است، اما دو چیز کاملا روشن است؛ نخست این که اسکاتلند در مسیری غیر قابل پیش بینی قرار گرفته و دوم این که هیچ فردی نمی‌داند این همه پرسی به کدام سمت پیش خواهد رفت.»

«فوربس» در ادامه می‌نویسد «در واقع هیچ فردی حتی دقیق نمی‌داند که چه زمانی همه پرسی برگزار خواهد شد؛ نیکولا استروژن قول داده است که تا پایان سال ۲۰۲۳ همه پرسی دوم استقلال اسکاتلند را برگزار می‌کند.»

به نوشته این نشریه، «با توجه به اکثریت طرفدار استقلال اسکاتلند، این تعهد در حال حاضر به سیاست تبدیل می‌شود و اسکاتلندی‌ها را بیش از گذشته در برابر انگلیس قرار می‌دهد.»

این گزارش می‎افزاید «بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، به عنوان دشمن قسم خورده جنبش استقلال طلبی اسکاتلند از مدت‌ها پیش همه پرسی مجدد را رد می‌کند؛ موضعی که استروژن معتقد است با به رسمیت شناختن نتیجه آرای اخیر آن را تغییر خواهد داد.»

«فوربس» در بخش دیگری با اشاره به جدال میان «استروژن» و «جانسون» بر سر برگزاری همه پرسی دوم، می‎گوید «بنابراین حزب ملی‎گرا که مجوز وست مینستر را ندارد قصد دارد تا این طرح را از طریق پارلمان اسکاتلند پیش ببرد؛ اقدامی جسورانه که تا حدی برای تحریک یک چالش حقوقی از سوی دولت انگلیس طراحی شده است.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *