پشت پرده افشاگری‌های مقام سابق اطلاعاتی عربستان علیه «بن سلمان»

13:14 - 08 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۹۹۳۲
میدل ایست آی می‎گوید به نظر می‌رسد که افشاگری‌های اخیر سعد الجبری، مقام سابق اطلاعاتی عربستان علیه ولیعهد سعودی اقدامی از سوی آمریکا برای جلوگیری از رسیدن بن سلمان به پادشاهی باشد.

- «سعد الجبری»، مقام سابق اطلاعاتی عربستان به تازگی  افشاگری‌های جدیدی را درباره «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان مطرح کرده است.

وی در مصاحبه با شبکه «سی بی اس» آمریکا، فاش کرد که ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۴ در مورد کشتن پادشاه وقت این کشور صحبت کرده است.

این مقام سابق اطلاعاتی عربستان، می‎گوید «بن سلمان، در سال ۲۰۱۴ گفت که می‌تواند پادشاه وقت را به قتل برساند.»

پایگاه «میدل ایست آی» در گزارشی به مصاحبه «سعد الجبری»، پرداخته و می‌نویسد «زمان این افشاگری‌ها کلیدی است چرا که ثبات آینده عربستان در خطر است و بن سلمان با پیر شدن پدرش، در حال آماده شدن برای پادشاهی است.»

این روند همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا «بن سلمان» و «سعد الجبری»، نبرد خود را علیه یکدیگر به دادگاه‌های آمریکا می‌کشانند؛ «بن سلمان»، «الجبری» را متهم به سرقت میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های عربستان می‌کند و «الجبری» نیز علاوه بر متهم کردن «بن سلمان» به تلاش برای ترور وی، می‌گوید «ویدئو‌های ضبط شده از تهدید‌های بن سلمان علیه ملک عبدالله را در اختیار دارد.»

«الجبری» به جای آمریکا، محلی که دوستان او در سازمان جاسوسی آمریکا همچنان به دفاع علنی از او ادامه می‌دهند، کانادا را برای تبعید انتخاب کرده است.

به نظر می‌رسد مخفیگاه کانادا، دولت آمریکا را از دسیسه‌های عربستان دور می‌کند و این به «الجبری» فرصت می‌دهد تا اربابان سابق خود را در ریاض به چالش بکشد.

همچنین شاید حضور «سعد الجبری» در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه «سی بی اس» نشانه آن باشد که آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی آن قصد دارند نقش غیرمستقیمی در از بین بردن رویای «بن سلمان» برای نشستن بر تخت پادشاهی عربستان داشته باشند؛ عربستان از نظر ژئوپلیتیک و منابع آن برای جامعه جهانی از اهمیت حیاتی برخوردار است و آمریکا نمی‌تواند منفعل بماند.

شاید افشاگری‌های اخیر «الجبری» به دلیل تمایل آمریکا برای برگزیدن یک شاهزاده جایگزین به عنوان مسئول عربستان، پخش شده باشد؛ فردی جایگزین که مانند «بن سلمان»، اعتبار کشورش را خدشه دار نکرده، روزنامه نگاران خارج از کشور را ترور نکرده، صد‌ها سعودی را به تبعید و هزاران نفر را در داخل بازداشت نکرده است.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر، قیمت نفت افزایش یافته و عربستان تا حدی مسئول بحران کنونی انرژی جهانی است.

اظهارات «سعد الجبری» باید برای شاهزاده جوان در ریاض نگران کننده باشد؛ پس از چندین سال تلاش سخت برای پاک کردن خاطره قتل «خاشقجی»، اکنون «بن سلمان» آشکارا از سوی یک فرد خودی به چالش کشیده می‌شود که به خوبی شیوه‌های عمیق عملیات دولت این کشور را می‌داند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *