رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

داورزنی: قربانی شدن عطایی در تیم ملی درست نیست/ اکبری گزینه اول سرمربیگری تیم جوانان است/ هنوز هم به آرمان تیم ملی والیبال اعتقاد دارم

10:40 - 11 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۰۸۰۸
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
رئیس فدراسیون والیبال در خصوص مسائل مختلف والیبال کشور به گفت‌وگو پرداخت.

- والیبال ایران پس از کسب عنوان قهرمانی در آسیا، کسب عنوان سومی در نوجوانان جهان و البته ناکامی در جوانان جهان روز‌های نسبتا آرامی را دنبال می‌کند. محمدرضا داورزنی که چند روز پیش جهت شرکت در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون والیبال راهی لوزان سوییس شده بود در خصوص آخرین وضعیت والیبال ایران به گفتگو پرداخت. این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

*هفته پیش بود که شما در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون جهانی والیبال حضور پیدا کردید. این جلسه چه نتایجی داشت؟

جلسه هیئت رئیسه فدراسیون جهانی با جلسه مجمع این فدراسیون متفاوت است. در مجمع، همه کشور‌های عضو حضور دارند؛ اما در جلسه هیئت رئیسه فقط اعضای آن حضور دارند و  برنامه‌ها و گزارشات مالی و مسائل مختلفی که به سیاست‌های کلان فدراسیون جهانی مربوط است ارائه می‌شود.

من عضو هیئت رئیسه هستم و به همین خاطر در این جلسه حضور داشتم. البته از آسیا چهار، پنج نفر دیگر هم عضو هیئت رئیسه هستند. برخی دیگر از اعضا که از کشور‌های استرالیا و تایلند بودند به خاطر شرایطی که داشتند نتوانستند در جلسه حاضر شوند. این جلسه از ۹ صبح آغاز شد و تا ۸ شب ادامه پیدا کرد. یکی از مواردی که در جلسه هیئت رئیسه بررسی شد نحوه برگزاری رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان در روسیه بود.

با توجه به اینکه ما عضو فعالی در فدراسیون جهانی هستیم و در مسابقات مختلف شرکت می‌کنیم و میزبانی برخی از مسابقات را بر عهده داریم حضورم در جلسه هیئت رئیسه اهمیت زیادی دارد. در کنار این موضوع ارتباطاتی که با سایر اعضا گرفته می‌شود می‌تواند کمک زیادی به ما کند.

*چندی پیش مسابقات نوجوانان جهان در ایران برگزار شد. آیا باز هم به دنبال کسب میزبانی‌های بین‌المللی هستیم؟

در هیئت رئیسه میزبانان مسابقات جهانی مشخص نمی‌شود؛ اما در چنین جلساتی رایزنی‌های زیادی می‌شود تا بتوان این میزبانی‌ها را کسب کرد. ما در میزیانی مسابقات نوجوانان جهان که در اوج کرونا برگزار شد موفق بودیم و نمره قابل قبولی دریافت کردیم. البته در سال آینده میزبان نوجوانان آسیا و همینطور باشگاه‌های آسیا خواهیم بود. در سال‌های زوج مسابقات قاره‌ای و در سال‌های فرد مسابقات جهانی برگزار می‌شود. اگر ببینیم میزبانی می‌تواند به سود ما باشد درخواست میزبانی می‌دهیم.

*در حال حاضر به دنبال کسب میزبانی کدام مسابقات هستید؟

فعلا میزبانی مسابقات خاصی را مدنظر نداریم. در حال حاضر تمرکز ما برنامه‌ریزی برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهانی، لیگ جهانی و در کنار آن تشکیل تیم نوجوانان است.

*در خصوص کادر فنی تیم والیبال جوانان صحبت کنید. گفته می‌شود با پیمان اکبری به توافق رسیدید؟

ما بعد از جلسه کمیته فنی نام سرمربی تیم جوانان را اعلام خواهیم کرد.

*اما به نظر می‌رسد با پیمان اکبری به توافق نهایی رسیده‌اید.

پیمان گزینه اول ما است؛ اما باید تا جلسه کمیته فنی صبر کرد.

*محمد وکیلی بار دیگر هدایت تیم نوجوانان را بر عهده گرفت. برخی اعتقاد داشتند تیم نوجوانان نیازمند یک تفکر جدیدتر و به‌روزتر بود.

ما در انتخاب مربیان رده‌های سنی فاکتور‌های مختلفی را مدنظر داریم. وکیلی شرایط و ویژگی‌های لازم را در اختیار دارد و در سال‌های گذشته هم عملکرد قابل قبولی داشته است. انتظار ما از او این است که نسل جدیدی از استعداد‌ها را کشف کند. ۱۴۰۰ استعداد مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت ۳۰ نفر انتخاب شدند. امیدوارم بتوانیم به نسل جدیدی برسیم که بشود روی آنها برای آینده والیبال ایران سرمایه‌گذاری کرد.

ما نمی‌توانیم تنها به یک تیم بسنده کنیم و مثلا بگوییم تیم ملی در آسیا قهرمان شده است و همین تیم کافی است. ما باید مدام بازیکنان جدیدی را به رده‌های ملی تزریق کنیم تا بتوانیم در رقابت‌های مهمی همچون المپیک حرفی برای گفتن داشته باشیم. ضعف‌های ما در لیگ ملت‌ها و المپیک مشخص شد و باید با بازیکنان جوان این ضعف‌ها را رفع کنیم. توجه به رده‌های پایه بحث مهمی است. هدف اصلی ما از توجه به این رده‌ها پشتوانه‌سازی است. بازیکنی با قد ۱۹۰ سانتی‌متر می‌تواند در سطح کشور بازیکن خوبی باشد؛ اما در رده بزرگسالان نمی‌تواند عمکرد قابل قبولی داشته باشد. چون باید بازیکنانی داشته باشیم که مقابل بازیکنان آمریکا، صربستان، برزیل و... بتواند عرض اندام کند. در حال حاضر اولویت اول ما در رده‌های پایه پشتوانه‌سازی برای تیم ملی است و پس از آن کسب نتیجه در مسابقات جهانی.

داورزنی: هنوز هم به آرمان تیم ملی والیبال اعتقاد دارم/ قربانی شدن عطایی در تیم ملی درست نیست/ اکبری گزینه اول سرمربیرگی تیم جوانان است/ با عطایی قرارداد نمی‌بندیم/ نباید در هیئت رئیسه دنبال حکم و سمت باشیم

*تعدادی از مربیان والیبال ایران به کشور‌های خارجی رفتند تا فضای جدیدی را برای مربیگری تجربه کنند. این موضوع چقدر برای فدراسیون والیبال اهمیت دارد؟

فدراسیون والیبال تمایل دارد تا مربیان‌مان در کشور‌های خارجی فعالیت کند؛ اما بحث اصلی این است که خود این مربیان باید به دنبال این باشند تا دانش فنی‌شان و همینطور تسلط‌شان به زبان انگلیسی را به‌روز کنند. اگر این اتفاق رخ دهد کشور‌های دیگر بیشتر از قبل به دنبال مربیان ما خواهند بود. مربیانی همچون محمدی‌راد و سیدعباسی توانستند در رده بین‌المللی فعالیت کنند؛ اما این کافی نیست و تعداد این مربیان باید بیشتر شوند. یک زمانی بود که ما وارد کننده مربیان خارجی بودیم؛ اما با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته تعدادی از مربیان قابلیت فعالیت در کشور‌های دیگر را پیدا کرده‌اند.

*پس از کناره‌گیری سیدعباسی از ریاست کمیته مربیان و آموزش فرد دیگری جانشین وی نشد. چه تصمیمی برای این کمیته دارید؟

به زودی و ظرف یکی دو هفته آینده این موضوع مشخص خواهد شد.

*در هیئت رئیسه فدراسیون والیبال، بهنام محمودی حضور داشت که پس از مدتی کناره‌گیری کرد. فرد دیگری جانشین او نمی‌شود؟

تعدادی از اعضای هیئت رئیسه از وزیر ورزش حکم می‌گیرند؛ اما با توجه به اینکه در هیئت رئیسه مسائل زیادی مورد بررسی قرار می‌گیرد افراد مختلفی برای حضور در آن دعوت می‌شوند. اینکه فردی تنها به دنبال این باشد که با حکم وزیر ورزش در هیئت رئیسه حاضر شود دردی را دوا نمی‌کند و نباید دنبا حکم و سمت باشیم. مهم حضور فعال فرد است و اینکه وی با مطالعه در هیئت رئیسه حاضر شود. هدف ما بحث سمت‌ها و عناوین نیست و در هیئت رئیسه به دنبال این هستیم که نقد صورت بگیرد و اعضا حتی می‌توانند با برنامه‌های فدراسیون مخالفت کنند. احتمال دارد در آینده افراد دیگری به هیئت رئیسه اضافه شوند.

*هدفگذاری فدراسیون والیبال برای تیم ملی والیبال در لیگ جهانی و رقابت‌های قهرمانی جهان چیست؟

برخی از من گله می‌کنند که چرا عنوان کرده‌ام تیم ملی والیبال باید جزو ۴ تیم برتر دنیا باشد. حضور در جمع ۱۲ تیم برتر جهان کار سختی است و حضور در جمع ۴ تیم برتر جهان کار بسیار سخت‌تری است. آرمان ما این است که بتوانیم در المپیک و رقابت‌های قهرمانی جهان یکی از ۴ تیم برتر شویم و همچنان به این آرمان اعتقاد دارم.

*اما بسیاری از اهالی والیبال عنوان می‌کنند که پتانسیل والیبال ایران در حد ۴ تیم برتر دنیا نیست.

من چنین باوری ندارم. ما باید برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای باشد که بازیکنان بالای ۲ متر به تیم ملی اضافه شوند و این بازیکنان بتوانند در لیگ‌های معتبر دنیا بازی کنند. ما وقتی می‌گوییم پتانسیل حضور در جمع ۴ تیم برتر دنیا را نداریم یعنی اینکه بازیکنان بالای ۲ متر نداریم؛ اما اینگونه نیست و ما الان چنین بازیکنانی را داریم. این بازیکنان را به گونه‌ای باید پرورش دهیم که بتوانند مقابل تیم‌های بزرگ دنیا عرض اندام کنند. در همین المپیک تیم لهستان را مغلوب کردیم و در لیگ ملت‌ها تیم آمریکا را شکست دادیم. اینکه مدام بگوییم بازیکنان ما نمی‌توانند مقابل این تیم‌ها پیروز شوند حرف اشتباهی است. ما باید ضعف‌ها را برطرف کنیم. بازیکنی همچون جواد کریمی می‌تواند به یک پاسور جهانی تبدیل شود و در رقابت‌هایی همچون قهرمانی جهان یا المپیک بدرخشد. تعداد اینگونه بازیکنان باید بیشتر شود. در رده بانوان هم آرمان ما حضور در جمع ۴ تیم برتر آسیا است.

*در خصوص عقد قرارداد با کادر فنی تیم ملی والیبال بحث‌های بسیاری صورت گرفت و حتی برخی از منتقدان عنوان کردند نبستن قرارداد با مربیان ایرانی توهین به آن‌ها محسوب می‌شود. چرا فدراسیون والیبال تمایلی به انجام این مسئله ندارد؟

نه؛ این حرف اشتباهی است که عنوان می‌شود. زمانی بود که ولاسکو را به ایران آوردیم و به او گفتیم که فقط در تیم ملی کار کند و اجازه مربیگری در تیم‌های باشگاهی را به او ندادیم. دستمزدی که به ولاسکو در آن زمان دادیم تقریبا با دستمزد مربیان باشگاهی والیبال ایران برابری می‌کرد. ما به مربیان خارجی که به ایران آمدند اجازه ندادیم همزمان در تیم‌های باشگاهی کار کنند. زوران گاییچ چنین وضعی داشت و با او فسخ کردیم.

برخی عنوان می‌کنند که مربیان ملی نباید همزمان در تیم باشگاهی کار کنند و فقط باید لیگ را زیر نظر بگیرند؛ اما در دنیا اکثر مربیان ملی همزمان مربیان باشگاهی هم هستند. ما هم به مربیان داخلی تیم ملی این فرصت را داده‌ایم که بتوانند در رده باشگاهی هم فعالیت کنند تا به لحاظ مالی ضرر نکنند. اینکه همان مبلغ که به ولاسکو پرداخت کرده‌ایم را به مربیان ایرانی پرداخت کنیم امکان‌پذیر نیست. می‌توانیم شرایطی ایجاد کنیم که هم مربیان داخلی از لحاظ مالی ضرر نکند و هم فدراسیون بتواند آنها را تامین کند و هم اینکه از باشگاهش درآمد داشته باشد و نکته مهمتر اینکه در کوران مسابقات باشند.

داورزنی: هنوز هم به آرمان تیم ملی والیبال اعتقاد دارم/ قربانی شدن عطایی در تیم ملی درست نیست/ اکبری گزینه اول سرمربیرگی تیم جوانان است/ با عطایی قرارداد نمی‌بندیم/ نباید در هیئت رئیسه دنبال حکم و سمت باشیم

*اما در همه جای دنیا اینگونه نیست که به مربیان ملی به صرف فعالیت‌شان در رده باشگاهی حقوق پرداخت نشود؟

اصل این موضوع این است که مربیان ملی به لحاظ درآمدی ضرر نکنند. البته اینکه گفته می‌شود مثلا نباید به آنها روزی ۱۰۰ هزار تومان پرداخت شود را قبول دارم. اگر مثلا یک ماه فعالیت مداوم در تیم ملی داشته‌ باشند باید به گونه‌ای آنها را تامین کرد که متناسب با میزان فعالیت‌شان باشد. مربیان لیگ برتر شرایط نسبتا خوبی دارند و مربیان ملی هم باید چنین شرایطی داشته باشند. این موضوع در سیاست کلی فدراسیون وجود دارد.

*پس با این اوصاف با عطایی و دستیارانش در تیم ملی والیبال قراردادی بسته نمی‌شود.

آنها ابلاغ دریافت می‌کنند و بر اساس ابلاغشان حقوق دریافت می‌کنند.

*سرمربیگری عطایی تا المپیک پاریس قطعی شده؟

با عطایی شفاهی صحبت کرده‌ایم؛ اما باید این موضوع در هیئت رئیسه تصویب شود. به عطایی گفته‌ایم برنامه‌ریزی‌های خود را تا المپیک پاریس تنظیم کند.

*چقدر این احتمال وجود دارد که اگر تیم ملی در یکی دو تورنمنت نتیجه نگیرد عطایی مورد حمایت فدراسیون والیبال قرار نگیرد و به نوعی قربانی شود؟

در همه جای دنیا مربیان را پس از هر تورنمنتی مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در نهایت یا این مربی را حفظ می‌کنند یا مربی دیگری را جایگزین وی می‌کنند. در کشور‌های مختلف یک مربی تحت هر شرایطی و با کسب هر نتیجه‌ای نمی‌تواند به ادامه کارش در تیم ملی اطمینان داشته باشد. کسانی که چنین بحث‌هایی عنوان می‌کنند منظورشان این است که عطایی امنیت شغلی داشته باشد. البته ما هم با یک باخت و دو باخت نباید فرصت را از مربیان‌مان بگیریم؛ بلکه باید عملکرد عطایی و دستیارانش را در یک دوره سه، چهار ساله مورد بررسی قرار داد. در این مدت اگر روند مثبت باشد فدراسیون از مربیان تیم ملی حمایت می‌کند. مثلا عطایی با تیم جوانان نتایج خوبی نگرفت. این تیم شرایط خاصی مثل نداشتن بازی‌های تدارکاتی یا عدم برگزاری رقابت‌های جوانان آسیا داشت و به همین دلیل نتوانست نتیجه بگیرد و ما همه این مسائل را در ارزابی عملکرد کادر فنی تیم ملی لحاظ کردیم. اینکه گفته می‌شود عطایی قربانی خواهد شد را قبول ندارم و او مورد حمایت ما است.

*در خصوص اساسنامه فدراسیون والیبال صحبت کنید. این اساسنامه هم تغییر خواهد کرد؟

اساسنامه جدیدی که وزارت ورزش در اختیار فدراسیون‌ها قرار داده شیرازه اصلی اساسنامه فدراسیون والیبال خواهد بود. ما اساسنامه فدراسیون والیبال را با این اساسنامه تطبیق می‌دهیم و آن را به فدراسیون جهانی ارسال می‌کنیم تا تایید شود. بعید می‌دانم در این مسر مشکلی وجود داشته باشد. مشکل اصلی این است که ما در اجرای اساسنامه و تصویب آیین‌نامه‌ها اشتباهاتی داریم. نباید موضوعاتی را عنوان کنیم که برای فدراسیون‌های جهانی زنگ خطر شود. به خصوص در مورد کسانی که دارای حق رای هستند. این مسئله به خاطر مشکلات آیین‌نامه‌ها است. البته این مسائل داخلی است و نباید در رسانه‌ها مدام درباره آن صحبت شود. با این حال نکته مهم این است که در انتخابات هیئت‌های استانی باید دموکراسی برقرار شود.

*فدراسیون‌های جهانی چقدر مصاحبه مسئولان ورزشی کشور را دنبال می‌کنند؟

فدراسیون‌های جهانی بخشی را دارند که موضع گیری مسئولان ورزشی کشور‌ها را در رسانه‌ها دنبال می‌کنند. این مسئله در برخی فدراسیون‌های جهانی مثل فوتبال، والیبال و کشتی پررنگ‌تر است. باید این مسائل را مورد توجه قرار داد.

 

گفت‌وگو: آرش عبدی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *