سکته مغزی «آسانژ» در زندان انگلیس

9:59 - 21 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۰۶۲
وضعیت سلامتی افشاگر ویکی لیکس در زندان‌های انگلیس رو به وخامت است.
در حالی که انگلیس، استرداد «جولیان آسانژ»، موسس سایت افشاگر «ویکی لیکس» به آمریکا را بررسی می‌کند، این افشاگر از عوارض سکته مغزی رنج می‌برد.
 
به گزارش «گاردین و آسوشیتدپرس»، همسر «جولیان آسانژ»، اعلام کرد که وی در جریان دادگاه ماه اکتبر در زندان «بلمارش» دچار سکته مغزی شده و از عوارض آن رنج می‌برد.
 
به گفته همسر «آسانژ»، این حادثه در ۲۷ اکتبر (۵ آبان) در دادگاه ویدئویی در زندان «بلمارش» رخ داد.
 
پس از آن «آسانژ» با افتادگی پلک راست، مشکلات حافظه و نشانه‌هایی از آسیب عصبی مواجه شد.
 
پزشکان دلیل بروز سکته مغزی «آسانژ» را وقفه مختصر جریان خون در مغز، نخاع یا شبکیه اعلام کرده و گفتند، اگرچه این وضعیت ممکن است باعث ناتوانی دائمی نشود، اما می‌تواند یک سکته جدی‌تر را رقم بزند.
 
اعتقاد بر این است که سکته مغزی «آسانژ»، به دلیل شرایط زندانی است که او از زمان بازداشتش در سال ۲۰۱۹ در آن نگهداری می‌شود.
 
در اوایل سال جاری، بیش از ۶۰ پزشک سلامتی «آسانژ» را بررسی کرده و در نامه‌ای هشدار دادند که وضعیت او به حدی وخیم شده است که ممکن است در پشت میله‌های زندان در مرکز بلمارش جان خود را از دست بدهد.
 
دولت استرالیا در واکنش به حکم اخیر دیوان سلطنتی انگلیس و ضمن خودداری از درخواست فشار بر آمریکا و انگلیس در پرونده «آسانژ» اعلام کرد که به روند قانونی انگلیس احترام می‌گذارد؛ زیرا استرالیا طرف این پرونده نیست.
 
پرونده «آسانژ» به انتشار صد‌ها هزار سند در مورد جنگ افغانستان و عراق و همچنین اسناد دیپلماتیک در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ مربوط می‌شود.
آمریکا، «آسانژ» را به جاسوسی متهم کرده و خواستار استرداد این تبعه استرالیایی الاصل است.
 
موسس «ویکی لیکس» از اواخر سال ۲۰۱۹ پس از لغو وضعیت پناهندگی سیاسی اش، توسط پلیس انگلیس از سفارت «اکوادور» خارج شده و پشت میله‌های زندان نگهداری می‌شود.
 
او از سال ۲۰۱۲ در محوطه سفارت «اکوادور» در «لندن» زندگی می‌کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *