شرط حضور دانش‌آموزان در مدارس چیست؟

14:08 - 10 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۷۴۲
دیگر نه تزریق واسکن و نه تست کرونای منفی جزو شرایط ورود دانش‌آموزان به مدارس نیست، بلکه هر دانش‌آموزی که مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا نباشد، می‌تواند به صورت حضوری به مدرسه برود.

- خبرگزاری فارس نوشت: کرونا هر بار، درست زمانی که احساس می‌کنیم رو به فروکش است، با چرخش‌های متفاوتش، همه را غافلگیر می‌کند. در چنین شرایطی به گفته متخصصان سلامت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن بهترین اقدام است. در این شرایط، برخی نگرانی‌ها نسبت به احتمال عدم رعایت پروتکل‌ها توسط کودکان و نوجوانان در محیط مدرسه وجود دارد و این نگرانی موجب شده است تا همچنان بعضی خانواده مخالف حضور فرزندشان در مدرسه برای استفاده از آموزش حضوری باشند.

البته ناگفته نماند که خیلی از نگرانی‌ها با تزریق واکسن برای دانش‌آموزان کمتر شده است، اما باز هم دانش‌آموزانی هستند که هنوز به رغم آنکه در سن ۱۲ تا ۱۸ سال قرار دارند، اما واکسن نزده‌اند.  کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت ۹ آبان امسال (۱۴۰۰) گفت: «داشتن کارت واکسیناسیون، شرط ورود به محیط‌های تجمعی است و علاوه بر آن تهویه هوا باید مناسب باشد و کادر آموزشی، خدماتی، اولیا و راننده‌های سرویس مدارس و دانشگاه‌ها هم باید کارت واکسن داشته باشند تا بتوانند در محیط آموزش حضور یابند».

معاون وزیر بهداشت، از همه افراد بالای ۱۲ سال خواست برای دریافت واکسن مراجعه کنند تا پوشش واکسیناسیون افزایش یابد.

در همان زمان تعدادی از مدارس، اعلام کردند که تزریق واکسن توسط دانش‌آموزان اجباری است و باید حتما بچه‌ها برای حضور در کلاس درس، کارت واکسن ارائه دهند، اما این موضوع با مخالفت معاون وزیر مواجه شد.

منع مدارس جهت «اعمال محدودیت» و «شرط واکسن» برای دانش‌آموزان

چند وقت بعد یعنی ۶ آذر ۱۴۰۰، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و سخنگوی این وزارتخانه در امر بازگشایی مدارس که البته اکنون بازنشسته شده است، گفت: «ممکن است مدرسه بخواهد اطلاعاتی از وضعیت سلامت و واکسیناسیون دانش‌آموزان دریافت کند و یا تصویری از کارت واکسن آن‌ها را داشته باشد و بداند کدام دانش‌آموزان به سمت شرایط کلی مربوط به ایمنی رفته‌اند و اگر لازم است برنامه‌های ترویجی بگذارد که اشکالی ندارد».

وی تأکید کرد: «مدرسه به هیچ‌وجه نمی‌تواند شرط و شروط بگذارد و یا محدودیتی در این زمینه اعلام کند، اما باید واکسیناسیون را ترویج کند و آگاهی بدهند تا دانش‌آموزانی که واکسن نزده‌اند حتما اقدام کنند که این امر جزو فعالیت‌های اجتماعی مدرسه محسوب می‌شود».

کارت واکسیناسیون کرونا شرط حضور دبیرستانی‌ها در مدارس

با نزدیک شدن به روز‌های امتحان دانش‌آموزان، ورق برگشت و اعلام شد که شرط حضور دانش‌آموزان دبیرستانی در کلاس‌ها و شرکت در امتحانات، ارائه کارت واکسیناسیون و یا آزمایش منفی کروناست.

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ۵ دی ۱۴۰۰، گفت: براساس دستورالعمل ۰۷ وزارت بهداشت، دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال برای شرکت در کلاس‌های حضوری مدارس و همچنین برگزاری امتحانات باید دو دُز واکسن مقابله با کرونا را دریافت کرده باشند و یا حداقل ۱۵ روز یکبار آزمایش منفی کرونا ارائه دهند.

وی از اصلاح دستورالعمل قبلی خبر داد و گفت: این دستورالعمل شامل معلمان و کارکنان مدارس نیز می‌شود؛ این افراد نیز باید این دستورالعمل را رعایت کنند؛ دانش آموزان و معلمانی که به هر دلیل دو دز واکسن کرونا را تاکنون دریافت نکرده اند برای حضور در مدرسه باید گواهی پزشکی ارائه دهند.

حذف شرط واکسن و آزمایش منفی کرونا برای کلاس‌های حضوری دانش‌آموزان

اما حالا چند روز بعد از اعلام اجباری بودن کارت واکسن،  یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد که موضوع اجباری بودن کارت واکسن برای دانش‌آموزان در ستاد کرونا مطرح شده و لغو شده است.

وزیر آموزش و پرورش در این خصوص توضیح داد: در ستاد کرونا بحث اجباری بودن کارت واکسن برای دانش‌آموزان را برداشتند، اما تأکید بر این است که دانش‌آموز  ۱۲ تا ۱۸ سال واکسن بزنند.

وی ادامه داد: آن‌هایی که دُز دوم را نزدند حتما تزریق کنند و زمانی که موعد تزریق دُز دوم رسید برای آن‌ها پیامک ارسال شود و آن‌هایی که دُز اول را نزدند، حتما بروند و واکسن را تزریق کنند و در محیط آموزشی حضور پیدا کنند.  

نوری با بیان اینکه دانش‌آموزانی که علائم دارند یا تست‌شان مثبت شده است، به مدرسه نمی‌روند، اظهار کرد: بر این اساس در ستاد کرونا مطرح شد که کارت واکسن الزامی نیست.

وی در واکنش به این جمله که «مدیرکل سابق آموزش و پرورش تهران هفته گذشته این موضوع را اعلام کرد»، گفت: معاون وزیر بهداشت یک نامه ارسال کرده بود که با وی صحبت کردیم. این موضوع در جلسه ستاد کرونا مطرح شد و مشخص شد که این موضوع بر اساس مصوبه ستاد کرونا نبوده است و این نامه مغیر مصوبه ستاد کروناست یعنی دانش‌آموزان مادامی که علایمی نداشته باشند، می‌توانند به مدرسه رفت و آمد کنند.

به گزارش فارس، بر این اساس به رغم آنکه دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال مشمول تزریق واکسن هستند و آموزش و پرورش تأکید دارد که واکسن خودشان را تزریق کنند، اما اجباری نیست و دانش‌آموزان تا زمانی که مشکوک یا مبتلا به بیماری نباشند می‌توانند در کلاس‌های حضوری مدرسه شرکت کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *