چند کشته در پی تبادل آتش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان

11:11 - 22 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۶۶۱
درگیری نظامی جدیدی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد که سه کشته و یک مجروح برجای گذاشت.
دور جدید درگیری مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان به کشته شدن یک نظامی جمهوری آذربایجان و ۲ نظامی ارمنستانی منجر شد.
 
به گزارش «اسپوتنیک»، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که حمله توپخانه‌ای و پهپادی جمهوری آذربایجان در منطقه مرزی با ارمنستان، جراحت دستکم سه سرباز ارمنستانی را در پی داشته است.
 
براساس بیانیه وزارت دفاع ارمنستان، یگان‌های نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان در تاریخ ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) با استفاده از توپ و پهپاد، مواضع شرقی ارمنستان در مرز با جمهوری آذربایجان را از سر گرفتند؛ درگیری پس از چند ساعت به پایان رسید و وضعیت در منطقه با ثبات است.
 
در حالی که وزارت دفاع ارمنستان شمار تلفات و جراحات خود را سه مجروح اعلام کرد، گزارش‌های جدیدتر از سوی مقام‌های نظامی در «باکو» و «ایروان» از کشته شدن دو نظامی ارمنستانی و یک نظامی جمهوری آذربایجان و نیز مجروح شدن یک نظامی ارمنستانی خبر می‌دهند.
 
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز با انتشار بیانیه‎ای، درگیری روز ۱۱ ژانویه را ناشی از تحریک‌های مرزی ارمنستان اعلام و استفاده ارتش این کشور از توپخانه یا پهپاد در درگیری مذکور را تکذیب کرد.
 
ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از درگیری نظامی ۴۴ روزه با ۶ هزار کشته، در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با میانجیگری روسیه به توافق آتش بس در منطقه «قره باغ» دست یافتند که از دهم نوامبر لازم الاجرا شد.
براساس اعلامیه آتش بس، نیرو‌های حافظ صلح روسیه در طول خط تماس قره باغ و همچنین کریدور بین ارمنستان و قره باغ مستقر شدند، محدودیت‌های جابجایی و ترانزیت رفع شدند، شماری از مناطق به کنترل جمهوری آذربایجان درآمد و تبادل زندانیان بین دو طرف درگیری و بازگشت آوارگان به قره‌باغ کوهستانی تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل انجام شد.
 
با وجود برقراری آتش بس و پایان درگیری‎ها، منطقه مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، همچنان شاهد درگیری‌های پراکنده بین نیرو‌های دو کشور در میانه اتهام‌های متقابل نقض آتش بس است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *