آموزش مجازی موجب افت مضاعف تحصیلی شده است

7:30 - 25 دی 1400
کد خبر: ۷۸۹۰۲۵
عضو پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش گفت:آموزش مجازی به دلیل معضلاتی همچون نابرخورداری و عدم دسترسی به زیر ساخت‌های فناوری، فقدان پلتفرم استاندارد آموزش مجازی و کاهش زمان آموزش موجب افت مضاعف تحصیلی در کشور شده است.
بهنام بهراد در گفت‌وگو با میزان در مورد افت یادگیری عملکرد دانش آموزان در دوران کرونا گفت : پیش از اینکه وارد دوران کرونا شویم دانش‌آموزان ما دچار مشکلات متعدد در زمینه یادگیری بوده اند چرا که در طول سه دهه گذشته  رتبه ایران در آزمون های تیمز و پرلز که به سنجش میزان یادگیری می پردازند از میانگین جهانی کمتر بوده است .
 
وی گفت:پس باید دقت کنیم که زمانی که صحبت از افت تحصیلی و افت یادگیری  می‌کنیم در نظر داشته باشیم که در دوران پیش از کرونا نیز دچار فقر یادگیری در میان دانش آموزان بوده ایم.

وی در مورد آزمون‌های سنجش یادگیری گفت:هدف از برگزاری این آزمون‌ها مقایسه روند عملکرد نظام آموزشی کشور‌های شرکت کننده در ابعاد و در طول دوره‌های مختلف است، ارزیابی نظام‌های آموزشی در کشور‌های مختلف یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام اموزشی هر کشوری است؛ چرا که موفقیت یک نظام آموزشی، برابر با تربیت نسلی موفق است که نه تنها نسل‌های آینده را خواهد ساخت بلکه موفقیت آموزشی آن، دستاورد‌های جهانی دارد و می‌تواند به توسعه کشور در مرز‌های بین المللی خدمت کند.
 
نابرخورداری و عدم دسترسی به زیر ساخت های فناوری
بهراد با اشاره به عمده عواملی که موجب افت تحصیلی مضاعف دانش آموزان در دوران بحران کرونا با آموزش مجازی شده است گفت:  یکی از عواملی که در طول دوران بحران کرونا به افت تحصیلی موجود دامن زده است نابرخورداری و فقر در کشور بوده است، جمعیت گسترده‌ای از دانش آموزان نابرخوردار و کم برخودار در مناطق محروم که به وسایل ارتباطی مناسب یا زیر ساخت‌های فناوری دسترسی نداشته اند موجب شده است که روند افت تحصیلی در کشور تداوم داشته باشد.
 
فقدان پلتفرم استاندار برای آموزش مجازی
وی گفت: علاوه بر زیرساخت‌های فناورانه و آمادگی برای آموزش مجازی پلتفرمی نیز که بخواهد به طور ویژه به بحث آموزش دانش آموزان بپردازد نیز در کشور وجود نداشته است.

وی گفت:ما یک پلتفرم استاندارد برای آموزش مجازی و مدیریت یادگیری استاندارد و اثربخش نیز نداشته ایم،از این رو دفعتا  پس انتقال آموزش‌ها به شبکه‌های مجازی با راه اندازی سامانه شاد به سمت استفاده از فضای مجازی جهت آموزش در کشور اقدام شد،از این رو سابقه و تجربه ای نیز نه از سوی کادر آموزشی و نه حتی از سوی دانش آموزان در استفاده و بهره مندی از آموزش مجازی در کشور وجود نداشته است .

وی گفت:برخلاف کشور ما که در زمینه آموزش های مجازی سابقه ای نداشته است ، مطالعات بین المللی نشان می دهد که ۶۰ تا ۶۵ درصد از آموزش در  ۵۵درصد از کشور‌های دنیا تا پیش از کرونا نیز از طریق شبکه‌های مجازی آموزشی انجام گرفته است .از این رو بسیاری از این کشور ها  مواجه با موقعیت موجود دچار سردرگمی و افت محسوس نشده اند.
 
 
ارتباط کاهش زمان آموزش با افت یادگیری 
بهراد گفت: موضوع دیگر این است که مطالعات تیمز و پرلز و همینطور مطالعات پیزا نشان می‌دهد این نکته است که کاهش زمان آموزش با افت یادگیری ارتباط دارد، کاهش زمان آموزش از ۵ تا ۶ ساعت روزانه و به صورت مستمر و حضوری به ۱ تا ۲ ساعت آموزشی مجازی موجب شده است که  افت یادگیری در کشور به طور چشمگیری افزایش یابد، جالب است بدانید که از ۸۰ کشوری که در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند کشور ما در میزان زمان یادگیری آخرین رتبه را دارد، از این رو می‌توان گفت که آموزش مجازی افت تحصیلی در کشور را مضاعف کرده است.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *