وام ودیعه مسکن به داد مستاجران نرسید!

11:52 - 29 دی 1400
کد خبر: ۷۹۰۳۰۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تسهیلات ودیعه مسکن که قرار بود با پرداخت آن باری از دوش مستاجران بردارد با تاخیر در پرداخت آن و امروز و فردا کردن بانک‌ها به معضلی برای آن‌ها تبدیل شده است.

- ثبت نام مرحله دوم تسهیلات ودیعه مسکن از اواسط مهر ماه آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه پیدا کرد و بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.

متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن بعد از تایید و تعیین شعبه بانک از سوی سامانه برای تکمیل مدارک و ارائه آن به بانک های عامل معرفی شدند تا در صف پرداخت تسهیلات قرار گیرند، اما با گذشت حدود ۳ ماه از ثبت نام، هنوز تسهیلاتی به دست برخی از متقاضیان نرسیده است.

یکی از متقاضیان وام ودیعه مسکن که در دور دوم پرداخت این تسهیلات ثبت نام کرده است در تماس تلفنی با میزان می‌گوید حدود ۳ ماه از ثبت نام و تکمیل مدارکش گذشته و هربار که برای پیگیری به بانک تعیین شده از سوی سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن مراجعه می‌کند متصدی بانک پرداخت وام ودیعه مسکن را به نامه‌ای که باید از بانک مرکزی ابلاغ شود گره می‌زند.

این فرد می‌گوید تعداد افراد متقاضی وام ودیعه مسکن که معطل پرداخت تسهیلات از بانک تعیین شده هستند زیاد است و نکته حائز اهمیت این است که برخی متقاضیان در بانک‌های دیگر درحال دریافت وام ودیعه مسکن هستند، ولی بانک تعیین شده آن‌ها هنوز منتظر ابلاغیه از سوی بانک مرکزی است.

این متقاضی ودیعه مسکن با اشاره به مشکلات خود در رابطه با تایید ضامنین برای تسهیلات ودیعه مسکن از سوی بانک تعیین شده گفت: برای افرایش مبلغ رهن آپارتمان خود و تمدید یک ساله آن نیاز به دریافت ودیعه مسکن داشته است، اما با وجود تکمیل مدارک و تعیین ضامنین این تسهیلات جواب درستی از زمان واریز این تسهیلات از سوی بانک دریافت نکرده است.

به هر روی با روند صعودی قیمت‌ها در بازار اجاره بها و مشکلات به وجود آمده برای مستاجران قرار بود تسهیلات ودیعه مسکن مرحمی برای آن‌ها باشد، اما با امروز و فردا کردن بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات درد جدیدی برای آن‌ها ایجاد شده است چراکه این افراد با توجه به وعده‌ها روی این تسهیلات حساب باز کرده بودند، اما هم اکنون به در بسته خوردند.

تقاضای ثبت شده در سامانه ودیعه مسکن بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است

باتوجه به گفته های رئیس کل بانک مرکزی  ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شده است که تا پایان بهمن نیز حدود ۳ هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت خواهد شد.

به گفته علی صالحی میزان تقاضای ثبت شده در سامانه ودیعه مسکن بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است، اما میزان منابع در نظر گرفته شده برای این بخش ۱۵ هزار میلیارد تومان بود که در این باره باید با وزارت راه و شهرسازی هماهنگی لازم انجام شود تا مبلغ باقی مانده از منابع بر اساس اولویت‌بندی‌ها پرداخت شود.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در سال ۱۴۰۰ سقف وام اجاره در تهران ۷۰، در دیگر کلانشهر‌ها ۴۰ و سایر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *