صندوق توسعه ملی را نباید با بودجه جاری و عمرانی دولت اشتباه گرفت

23:22 - 02 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۱۲۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق ثروت ملی را نباید با بودجه جاری و عمرانی دولت اشتباه گرفت.

_ مهدی غضنفری رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در ارتباط با بخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما گفت: در خلال سالیان گذشته به دلایل مشکلات اقتصادی با درخواست استمهال حدود ۲۰۰ طرح ارزی موافقت کردیم که اگر این موافقت صورت نمی‌گرفت بدهی‌های سر رسید شده نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار می‌شد، ولی الان که این استمهال صورت گرفته و فرصت بیشتری به تسهیلات گیرندگان داده شده متاسفانه همچنان حدود ۱۰ میلیارد دلار تسهیلات معوق داریم که نزدیک به ۶ میلیارد دلار آن مربوط به بخش دولتی و ۴ درصد دیگر مربوط به بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که هم اکنون با آن مواجه هستیم این است که بانک‌های عامل هم که به ما متعهد شدند در مقابل هر گونه عدم پرداخت تسهیلات گیرندگان، منابع ارزی را به ما برگردانند با کمال تاسف منابع ارزی بانک‌های عامل که در مقابل صندوق توسعه ملی متعهد هستند، هیچگاه به اندازه‌ای نبوده که در این پروژه‌ها شرکت کردند و عاملیت پذیرفتد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی افزود: متاسفانه بانک‌ها بیش از توان خود، عاملیت و مسئولیت پذیرفتند و الان که تسهیلات به تاخیر افتاده تنها کاری که می‌کنند کار پستچی است؛ نامه ما را به دست تسهیلات گیرندگان می‌رسانند و نامه آن‌ها را به ما می‌دهند.

غضنفری اظهار داشت: به همین دلیل در جلسه هفته قبل صندوق توسعه ملی که به ریاست رئیس جمهور و اعضای هیات امنا داشتیم مصوبه‌ای اخذ شد که این صندوق از طریق بانک‌های عامل، بخشی از طلب را به صورت سهام یا تملک دارایی‌ها بگیرد که آئین نامه اجرایی آن در حال تدوین است و در جلسه بعد هیئت امنا تصویب می‌شود.

وی اذعان داشت: منابع صندوق را به جا‌هایی بردند که بر اساس اساسنامه صندوق، انحراف از ماموریت آن است و با این شیوه ما نمی‌توانیم صندوق توسعه ملی را به عنوان یک صندوق ثروت ملی حفظ کنیم.

غضنفری گفت: با منابع صندوق توسعه به شکل‌های مختلفی تسهیلات دادند و پس از گران شدن ارز، با تبدیل آن تسهیلات به ریال، حساب ذخیره ارزی را عملا نابود کردند؛ صندوق ثروت ملی نباید با بودجه جاری و عمرانی دولت اشتباه گرفته شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *