رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۵ تکلیف مربوط به گمرک در حوزه سامانه جامع تجارت تا ۱۰ اسفندماه تکمیل می‌شود

9:02 - 05 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۱۶۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
سخنگوی گمرک ایران گفت: تکالیف مربوط به گمرک در حوزه سامانه جامع تجارت تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ به طور عمده انجام می‌شود به جز تکلیف چهار که مصوبه جدید دولت است که با توجه به این که تغییراتی داشته ممکن است پیاده سازی طبق مصوبات زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

سید روح الله لطیفی در گفت‌وگوی مشروح با میزان در خصوص سامانه جامع تجارت گفت: در دولت سیزدهم برای تمامی دستگاه‌ها تکالیف جدیدی در خصوص سامانه جامع تجارت مشخص شده است؛ سامانه گمرک از ابتدا به سامانه جامع تجارت اتصال داشته است و بیش از ۹۰ درصد تولید دیتایی که در سامانه جامع تجارت از ابتدا تا به حال بوده دیتا‌های گمرک بوده است.

وی بیان کرد: هیچ زمانی عدم اتصال به سامانه جامع تجارت از سوی گمرک اتفاق نیفتاده است و در حال حاضر رابطه بین وزارت صمت و گمرک و وزارت اقتصاد با تدابیر وزیر فعلی اقتصاد در حوزه سامانه‌های مبارزه با قاچاق رابطه خوبی است.


سخنگوی گمرک ایران با بیان این که از مجموع تکالیف دستگاه‌ها در حوزه سامانه جامع تجارت ۶ تکلیف مربوط به گمرک است گفت: یک بند تکلیف ایجاد دسترسی کامل برای وزارت صمت به جداول پایگاه داده ستاد گمرک ایران و گمرکات اجرایی با قابلیت خوانش بوده است که این دسترسی در تابستان ۱۴۰۰ در اختیار وزارت صمت قرار گرفته و مورد تایید آن وزارت خانه قرار گرفت.

لطیفی در توضیح تکلیف دوم گفت: دومین تکلیف نیز بهبود سرویس‌های موجود تبادل اطلاعات، اظهارنامه، پروانه و پته گمرکی بود که انجام شد و در خصوص وضعیت تبادل اطلاعات در اظهارنامه‌های رویه‌های گمرکی بین ۹۸ تا ۱۰۰ درصد انجام شده است.

وی گفت: برخی از تبادلات و نحوه انجام آن بدین شرح است: میزان تبادل اطلاعات ۹۷ درصد، تبادل اطلاعات پروانه‌های صادرات ۹۶ درصد، پروانه واردات ۷۱ درصد، پروانه ورود موقت ۹۷ درصد، پروانه مرجوعی ۹۷ درصد، پروانه متروکه ۹۷ درصد، پروانه خروج موقت ۹۸ درصد انجام شده است.

سخنگوی گمرک ایران گفت: صدور پروانه الکترونیکی با درج درصد کالای قابل ترخیص و صدور پته برای این کالا‌ها که ترخیص درصدی می‌شود باید میزان ترخیص و باقیمانده به صورت برخط باشد که این کار گمرک پیرو صورتجلسه آذر ۱۴۰۰ که به امضای معاون فنی وقت گمرک و نماینده ویژه وزیر اقتصاد و رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت انجام رسید تغییرات لازم به طور کامل در سامانه جامع گمرکی انجام شد و دستورالعمل چگونگی انجام کار در سامانه طی بخشنامه‌ای به امضای دفتر واردات گمرک ایران به کلیه گمرکات اجرایی ابلاغ شد و با انجام این کار ارسال میزان ترخیص درصدی به سامانه جامع تجارت به صورت کامنت‌های پارامتریک قابل خوانش توسط سامانه‌های اطلاعاتی فراهم شد و در حال حاضر عملیاتی شده است.


لطیفی در توضیح تکلیف چهارم گفت: در برخی سامانه‌ها رویه‌هایی مثل کوله بری و ملوانی باید پیاده سازی و اتصال صورت گیرد و به دلیل آن که ابلاغیه‌های جدیدی در خصوص رویه‌های ساماندهی مبادلات مرزی از جمله کلیات طرح ساماندهی تجارت ته لنجی توسط هیئت محترم وزیران مطابق نامه ۹۹۷۷۳ سوم آذرماه معاون اقتصادی رئیس جمهور به گمرک رسیده است پیاده سازی و اعمال تغییرات در سامانه اطلاعاتی سازمان بر اساس مؤلفه‌های جدید باید باشد که زمانبندی جدید برای آن در نظر گرفته شده است، چون روال، تغییراتی داشته است.

وی در توضیح تکلیف پنجم گفت: در خصوص بند ه پیوست شماره یک ابلاغیه‌ای که از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است آقای جلال نماینده ویژه وزیر اقتصاد در حال بررسی است که تغییرات جدید باید در چه زمانی انجام شود و این تغییرات شامل ایجاد دسترسی مشاهده پایدار به پایگاه داده گمرک برای سامانه جامع تجارت است که در اول بهمن ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

سخنگوی گمرک ایران گفت: در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ نیز پایدارسازی، رفع نقص و تاخیر ارسال داده روی سرویس‌های موجود گمرک مثل اظهارنامه، پروانه و پته گمرکی انجام خواهد شد.

لطیفی گفت: در تاریخ یک اسفند ۱۴۰۰ نیز توسعه سرویس به منظور ارسال اعلامی داده‌های پته، صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، ترانزیت خارجی و داخلی، متروکه و مرجوعی است.

وی گفت: تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ نیز قرار است توسعه نرم افزار سامانه جامع امور گمرکی به منظور حذف کنترل‌های مرتبط با حوزه انبار سامانه مدیریت خدمات پس از ترخیص باشد همچنین در این تاریخ توسعه و تکمیل فیلد‌های مورد نیاز موجود در پایگاه داده گمرک در سرویس‌های اظهارنامه، پروانه و پته گمرکی است.

سخنگوی گمرک ایران در ادامه تاکید کرد: اول اسفند ۱۴۰۰ نیز باید به کمک وزارت صمت از سوی گمرک، توسعه دریافت سیستمی مجوز‌های ترخیص و اعلامیه تامین ارز از طریق سامانه جامع تجارت برای سازمان‌های مجوز دهنده و بانک مرکزی در رویه‌های مختلف انجام شود.

لطیفی افزود: تا پیش از این گمرک مجوز‌ها را به صورت سیستمی دریافت می‌کرد و قرار شد سامانه جامع تجارت با کمک گمرک تا اول اسفند این اقدام را انجام دهد

وی در خصوص ششمین گفت: در خصوص تکلیف مشترک کلیه سازمان‌های مرتبط با سامانه جامع تجارت جلسات فنی با نمایندگان وزارت صمت برای احصاء مشخصات فنی مرتبط با پیاده سازی امضای الکترونیکی مورد نیاز برای سرویس‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی گمرک برگزار و تشریفات قانونی تامین و خرید کیت SDK انجام و تحویل گمرک شده است که پیاده سازی آن در حال انجام است.

سخنگوی گمرک ایران تاکید کرد: اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت از ابتدا بوده و بیشتر دیتا‌های سامانه جامع تجارت به گمرک تعلق داشته است از طرفی تکالیف در مسیر است در این بین برخی از تکالیف در برهه‌هایی منع قانونی داشتند، ولی آن‌ها نیز با تغییر قوانین و مصوبات عملیاتی شدند و تمام تکالیف انجام شده است.

لطیفی گفت: تکالیفی که فعلاً درخواست شده تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ به طور عمده انجام می‌شود به جز تکلیف چهار که مصوبه جدید دولت است که با توجه به این که تغییراتی داشته ممکن است پیاده سازی طبق مصوبات زمان بیشتری نیاز داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *