رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتقاد کی‌یف از خروج دیپلمات‌های غربی/ کمک نظامی کانادا به اوکراین

12:02 - 07 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۲۳۰۶
پاسخ کتبی آمریکا به پیشنهاد‌های امنیتی روسیه در نهایت به مسکو ارائه شد.
بحران اوکراین در حالی شاهد رایزنی‌ها برای حل و فصل این تنش است که همزمان مداخلات بازیگران خارجی چالش را از مسیر کنترل خارج می‌کند.
 
چین خواستار رفع نگرانی‌های امنیتی روسیه شد
 
«وانگ یی»، وزیر خارجه چین در گفت و گوی تلفنی با «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، گفت «پکن خواهان در نظر داشتن و رفع مجدانه نگرانی‌های امنیتی منطقی روسیه است.»
 
سفر وزرای خارجه و دفاع انگلیس به روسیه
 
«بن والاس» و «لیز تراس»، وزرای دفاع و خارجه انگلیس قصد دارند برای رایزنی با «سرگئی شویگو» و «سرگئی لاوروف»، همتایان روسی خود درباره مسائل دوجانبه به «مسکو» سفر کنند.
 
انگلیس، استقرار نیرو در شرق اروپا را بررسی می‌کند
 
روزنامه انگلیسی «تلگراف» به نقل از منابع مطلع نوشت که انگلیس در حال بررسی گزینه استقرار نیرو‌های نظامی در شرق اروپا پیش از حمله احتمالی روسیه به اوکراین است.
 
استقبال اروپا از پاسخ کتبی آمریکا به پیشنهاد‌های امنیتی روسیه
 
«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از پاسخ مکتوب آمریکا به پیشنهاد‌های امنیتی روسیه استقبال کرده و گفت «مسیر دیپلماتیک بهترین راهکار برای اوکراین است.» وی همچنین خواستار ادامه گفتگو‌ها برای حل بحران اوکرین شد.
 
انتقاد اوکراین از تخلیه سفارت خانه کشور‌های غربی در کی‌یف
 
وزارت خارجه اوکراین، از کشور‌های غربی به دلیل تخلیه شماری دیپلمات هایشان به همراه اعضای خانواده آن‌ها از کی‌یف پایتخت این کشور انتقاد کرد.


این وزارت خانه از این دسته از کشور‌ها خواست تا اوضاع را در عرصه رسانه‌ای ملتهب نکنند.

پاسخ کتبی آمریکا به پیشنهاد‌های امنیتی روسیه ارائه شد

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، با اعلام خبر ارائه پاسخ کتبی «واشنگتن» به پیشنهاد‌های امنیتی روسیه گفت که «واشنگتن» همچنان گفتگو و دیپلماسی با روسیه را ترجیح و راه دفاع و بازدارندگی را همزمان ادامه می‌دهد.

در عین حال، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، پروژه «نورد استریم ۲» بین روسیه و آلمان پیش نخواهد رفت.

رایزنی کشور‌های اروپایی در مورد اوکراین ادامه دارد

ریاست جمهوری فرانسه در پی برگزاری نشست چهارجانبه «نرماندی»، بر احترام به آتش بس در شرق اوکراین تاکید و اعلام کرد که روسیه، اوکراین و آلمان بر سر برگزاری نشستی در «برلین»، پایتخت آلمان ظرف دو هفته دیگر توافق کردند.

نماینده روسیه در نشست چهارجانبه «نرماندی» نیز گفت «پس از بیش از هشت ساعت گفت‌وگوی دشوار تصمیم بر این شد که مذاکرات با اوکراین، آلمان و فرانسه ادامه پیدا کند.»

شورای امنیت روسیه هم اعلام کرد که امتناع «واشنگتن» از ارائه تضمین به «مسکو» شرایط را برای روسیه که درصدد اجتناب از جنگ است، پیچیده می‌کند.

تیراندازی در اوکراین

پلیس اوکراین اعلام کرد که بر اثر تیراندازی در جنوب شرق این کشور، ۵ سرباز کشته و ۵ سرباز دیگر زخمی شدند.

روسیه در تدارک رزمایش در بلاروس

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که انتقال جنگنده‌های «SU-۳۵S» به عنوان بخشی از عملیات آموزشی نیروی هوایی روسیه تکمیل شد.

کمک ۳۴۰ میلیون دلاری کانادا به اوکراین

«جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا اعلام کرد که این کشور علاوه بر گسترش حضور نظامی خود در اوکراین، کمک نظامی ۳۴۰ میلیون دلاری به کی یف ارائه می‌کند.

در عین حال، وزیر دفاع کانادا در روز‌های آینده به اوکراین سفر خواهد کرد.

پیشنهاد‌های ناتو در رابطه با بحران اوکراین

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل «ناتو» اعلام کرد که بحران اوکراین باید از طریق گفتگو و دیپلماسی در چارچوب جلسات توضیحی حل و فصل شود.

وی همچنین پیشنهاد داد دفاتر ناتو و روسیه در «بروکسل» و «مسکو» بازگشایی شوند.

دبیرکل ناتو در ادامه از آماده باش پنج هزار نیروی این نهاد و تقویت حضورش در مناطق بالتیک و دریای سیاه خبر داد.

موضع ترکیه در مورد بحران اوکراین

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، ضمن ابراز امیدواری از عدم وقوع گزینه حمله احتمالی روسیه به اوکراین، چنین گزینه‌ای را غیرعقلانی توصیف کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *