فروش ۴۵ میلیارد تومانی نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا روز ششم

10:12 - 09 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۲۶۶۵
دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در پایان ششمین روز، فروش ۴۵۵ میلیارد و ۱۰۵ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۱۹۹ ریالی کتاب را تجربه کرد.

- دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ با هدف بست و توسعه عدالت فرهنگی برگزار شده است پیش بینی می‌شود استقبال‌های مردمی از این نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته چشم گیرتر باشد این نمایشگاه با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارشده و زمان برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب از سوم تا دهم بهمن ماه است؛ علاقمندان می‌توانند با مراجهه به به نشانی ketab.ir در این رویداد فرهنگی شرکت کنند.

بررسی‌ها نشان داده است که سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب بر خلاف سال گذشته توانسته رویکرد خوبی را در راستای ارائه خدمات در اختیار علاقمندان و مخاطبان کتاب قرار دهد و افراد بدون هیچگونه مشکلی به خرید کتاب پرداخته اند تلاش مسئولان در رفع معایب سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب نشان می‌دهد این نمایشگاه می تواند حضوری پر رنگ در کنار نمایشگاه فیزیکی داشته باشد و نیاز مخاطبان به خرید کتاب را بر طرف کند.

این تلاش‌ها در کنار سخنان معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و بکار گیری آن در جهت رفاه عمومی و توسعه سرانه مطالعه ارزشمند است احمدوند تاکید دارد که سالانه صد هزار عنوان کتاب تولید و منتشر شود و وجود رویداد‌های بزرگی همانند نمایشگاه مجازی می‌تواند گامی در راستای معرفی کتاب‌ها و ایجاد امکانات برای خرید کتاب باشد این مهم با حضور بیش از ۲۱۰۰ ناشر فعال و عرضه بیش از دویست هزار عنوان کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نشان‌دهنده پویایی، نشاط و بالندگی فرهنگی جامعه است.

***متوسط زمان ورود به سامانه و خرید کتاب ۱۴ دقیقه است

معاون ارتباطات و پاسخگویی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز پیرامون ارائه خدمات در این نمایشگاه معتقد است متوسط زمان ورود به سامانه و خرید کتاب ۱۴ دقیقه است.

آزاده نظربلند، متوسط زمان ورود و خرید از سامانه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را ۱۴دقیقه عنوان کرد و گفت: در اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران متوسط زمان ورود به سامانه و خرید کتاب ۲۲ دقیقه بود که این زمان در دومین دوره این نمایشگاه به ۱۴ دقیقه کاهش پیدا کرد.

همچنین باید تاکید کرد به گفته مسئوالان بر گزار کننده دومین نمایشگاه مجازی کتاب ۱۰ سایت با سامانه اصلی نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حال تعامل هستند

در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، نزدیک به ۱۰ سایت با سامانه اصلی نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حال تعامل هستند که می‌توان به درگاه پرداخت بانکی، سامانه پیامکی، سامانه شاهکار، ثبت احوال و پست کتاب اشاره کرد.

در این میان برخی علاقمندان به کتاب معتقد هستند دومین نمایشگاه مجازی کتاب به خانه‌های مردم رفته در حالی در سال‌های گذشته این مردم بودند که به نمایشگاه می‌رفتند حضور نمایشگاه در خانه یعنی انتخاب کتاب در کمال آرامش و فراق بال است.

از سوی سید محمدحسن اندرخور با تاکید بر اینکه که مرکز پاسخگویی قلب تپنده نمایشگاه مجازی کتاب است، اعلام کرده میانگین تماس‌های روزانه در مرکز پاسخگویی بین ۵ تا ۶ هزار تماس است که بیش از چهار هزار تماس در بخش خروجی و پیگیری درخواست‌های مخاطبان صورت گرفته است. همچنین روزانه نزدیک به دو هزار ایمیل ارسال می‌شود که خود نشان دهند استقبال مردمی بوده است.

نکته قابل توجه دیگر رونمایی از کتاب‌های بسیاری در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه کتاب تهران بوده و میزگرد‌ها و آسیب شناسی‌هایی که توسط اساتید و فرهیختگان برگزار شده گامی ارزشمند و جذاب برای مخاطبان و علاقمندان به نویسندگی و کتاب بوده است.

***فروش ۴۵ میلیارد تومان کتاب در شش روز

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در پایان ششمین روز، فروش ۴۵۵ میلیارد و ۱۰۵ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۱۹۹ ریالی کتاب را تجربه کرد.

با پایان ششمین روز از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ۷۰۰ هزار و ۳۰۳ نسخه کتاب به مبلغ ۴۵۵ میلیارد و ۱۰۵ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۱۹۹ ریال به فروش رسید.

تاکنون ۱۲۴ هزار و ۳۱۸ سفارش برای ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه ثبت شده است که از این تعداد ۸۰ هزار و ۴۶۰ سفارش تحویل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران شد و مابقی به تعداد ۴۰ هزار و ۳۰۹ سفارش در انتظار ارسال است.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز شده و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

فروش 45 ميليارد تومان كتاب در شش روز

***حضور پر رنگ ناشران 

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه برنامه‌های نمایشگاه خبر از ثبت‌نام ۱۱۲ سازمان و نهاد برای دریافت اعتبار خرید کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران خبر داد. علیرضا اسماعیلی بیان کرده تا پایان سومین روز از برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تعداد ۱۱۲ سازمان و نهاد با مراجعه پایگاه اطلاع‌رسانی خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی Ketab.ir ثبت‌نام خود را برای دریافت اعتبار خرید کتاب (بن کتاب) انجام داده‌اند.

وی افزود: ثبت‌نام ۳۳ نهاد و سازمان در سامانه نهایی شده است. همچنین ۶۳ سازمان در انتظار پرداخت میزان مشارکت خود هستند و درخواست ۱۶ سازمان و نهاد نیز در دست بررسی است. درنظر گرفتن بن کارت‌ها و ارسال اریگان کتاب‌های به نقاط مختلف از جمله راهبرد‌های ارزنده برای کمک به برگزاری دومین نمایشگاه کتاب تهران است.

***۳۵۰۰ خانه روستایی با درب‌های رنگی در انتظار دریافت کتاب‌

از سوی دیگر رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران خبر داد ۳۵۰۰ خانه روستایی با درب‌های رنگی در انتظار دریافت کتاب‌های خریداری‌شده اند، علی رمضانی بیان کرد: دومین نمایشگاه مجازی کتاب برای علاقه‌مندان به کتاب در مناطق مختلف کشور و به‌ویژه روستا‌هایی که مشخصه اصلی خانه‌هایشان پلاک نیست و پستچی‌ها نشانی آن‌ها را با رنگ درب منزلشان می‌شناسند، فرصتی فراهم کرد تا کتاب‌های خریداری شده خود را رایگان دریافت کنند.

وی تأکید کرد: تمامی هزینه‌های ارسال کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و حامیان مالی تامین شده و ناشران برای ارسال کتاب‌ها هزینه‌ای از خریداران کتاب دریافت نمی‌کنند. درصورتی‌که خریداران در این زمینه با مشکل روبه‌رو شدند می‌توانند با مرکز پاسخگویی نمایشگاه مجازی کتاب تهران تماس و مراتب را اطلاع دهند.

***نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یک نهال در حال رشد است

میثم نیلی (مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی) در گفتگو با ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران این نمایشگاه را به یک موجود زنده و پویا تشبیه کرد و افزود: نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مثابه موجودی زنده است که با گذشت زمان رشد خواهد کرد، این نمایشگاه با وجود این‌که اولین گام‌های خود را در جهت ارتقای فرهنگی جامعه در محدودیت‌های کرونایی برداشته است، اما حرکت رو به رشدی دارد.

وی از تلاش مسئولان برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران قدردانی و اظهار کرد: امیدوارم دومین نمایشگاه مجازی کتاب که درسایه مدیریت مدیران انقلابی و مسئولان دلسوز رقم خورده است در سال‌های آینده با برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای‌تر بیش از پیش شکوفاتر شود. باید گونه جدیدی از نمایشگاه مجازی کتاب به صورت حرفه‌ای در سال آینده رقم بخورد تا این نمایشگاه بتواند به عنوان یک الگوی عینی، نه تنها در اذعان عمومی مردم کشورمان بلکه در بین کشور‌های جهان نیز بدرخشد.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه افزود: هنوز هم خلا معرفی کتاب در نمایشگاه وجود دارد و لازم است که در نمایشگاه مجازی کتاب بیشتر به تبلیغ و معرفی کتاب پرداخته شود. نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یک نهال در حال رشد بوده و روزنه امیدی برای اهالی فرهنگ و کتاب دوستان محسوب می‌شود، اما با گذشت زمان و استخراج نقاط ضعف و قوت آن می‌توانیم به نمایشگاه مطلوب کتاب برسیم.

وی ادامه داد: قبل از برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با تشکل‌های صنفی و رسانه‎ای در زمینه آسیب‌شناسی و برگزاری نمایشگاه مطلوب و شایسته در کشور جلسات مختلفی برگزار کردیم و این دوره از نمایشگاه با یک برنامه‌ریزی جمعی، صنفی و حرفه‌ای شکل گرفته است.

میثم نیلی در پایان گفت: فکر می‌کنم با آغاز به کار دولت جدید، یک نهضت انقلابی در زمینه اعتلای ترویج فرهنگ کتابخوانی شکل گرفته است، برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی نشان داده است که این دولت بیش از پیش اراده خدمت‌رسانی به مردم را دارد؛ بنابراین باید فرصت تحول و تغییر را باید غنیمت بدانیم.

***کتابخانه‌های عمومی کشور برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران آماده‌سازی شده است

مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آماده سازی کتابخانه‌های عمومی برای حضور مردم در نمایشگاه مجازی کتاب تهران با استفاده از اینترنت و کامپیوتر موجود در کتابخانه‌ها به‌خصوص در شهرستان‌ها و شهر‌های کوچک که با محدودیت در دسترسی به این امکانات مواجه هستند، مشاوره رایگان کتابداران در خرید کتاب به علاقه‌مندان و.. از جمله برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران است.

وی ضمن حضور در ستاد برگزاری و در گفتگو با ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با بیان اینکه ۲۶۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: خوشحالم که تاکنون در حوزه ادبیات پایداری ۶۰۰ عنوان کتاب با محوریت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به چاپ رسیده است. شهید سلیمانی یک شخصیت معاصر و منحصر به فرد برای نسل امروز است که نباید از معرفی این شخصیت مهم و تاثیر گذار در جامعه غافل شویم. لازم است یک پویش در جهت ترجمه آثار این شهید به راه بیفتد تا کتاب‌های مرتبط با زندگی ایشان به کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر شود.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیشنهاد داد: به دلیل محبوبیتی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در جهان و دربین مردم کشور‌های همسایه دارد آثاری با محوریت پرداختن به ابعاد مختلف زندگی این شهید در حوزه کودک و نوجوان تولید و منتشر شده و پس از ترجمه صادر شود.

وی تاکید کرد: باید در حوزه پردازش شخصیت‌ها و فرآوری محتوا کار کنیم، البته محتوای خام و پایه‌ای زیاد داریم، اما با ایده‌پردازی خلاقانه می‌توانیم بسته‌ای از محصولات فرهنگی را به علاقمندان عرضه کنیم و با تبدیل کتاب‌های منتشر شده (داستان، رمان، شعر) درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در قالب انیمیشن، فیلم و... فرهنگ سازی کنیم. به نظر می‌رسد در حوزه ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت باید آثاری در حوزه کودک و نوجوان خلق کنیم که این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی بنده است.

مهدی رمضانی در پایان سخنان خود گفت: آماده سازی کتابخانه‌های عمومی برای حضور مردم در نمایشگاه مجازی با استفاده از اینترنت و کامپیوتر موجود در کتابخانه‌ها به‌خصوص در شهرستان‌ها و شهر‌های کوچک که با محدودیت در دسترسی به این امکانات مواجه هستند، مشاوره رایگان کتابداران در خرید کتاب به علاقه‌مندان، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ترویجی در فضای مجازی و حقیقی کتابخانه‌های عمومی، اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری نمایشگاه به اعضا با نصب پوستر در کتابخانه‌ها و پخش تیزر و طرح‌های گرافیکی این رویداد در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از اقدامات صورت گرفته در خصوص دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *