رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چرا سعد حریری از صحنه سیاسی لبنان کنار رفت؟

16:08 - 09 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۲۸۰۲
پرسش از چرایی بازنشستگی سعد الحریری، جواب‌های قانع کننده متعددی را پیش می‌نهد.
اعلام خبر تعلیق فعالیت‌های سیاسی «سعد حریری»، نخست وزیر اسبق لبنان، در شرایطی که این کشور با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، تا حد زیادی نشان دهنده فرار وی از موقعیتی است که خود در رقم خوردن آن موثر بوده است.
 
به گزارش «استار، کارنگی و نشنال نیوز»، اگرچه، «حریری» در بیانیه اخیر خود چند دلیل برای این تصمیم ذکر کرد، اما همه واقعیت‌های موجود پشت تصمیم برای تعلیق فعالیت‌های سیاسی از سوی «حریری» در بیانیه وی وجود نداشت و ذکر نشده بود.
 
تفسیر‌ها و دلایل مختلفی پشت بازنشستگی ناگهانی «حریری» که از سال ۲۰۰۵ به صورت رسمی وارد حرفه پدرش شد، وجود دارند.
 
برخی از تحلیلگران بر این باورند که «حریری» در این تصمیم جدی نیست و قصد جلب توجه دارد.
 
در واقع تلاش می‌کند با چنین ژست‌هایی خود را از مسئولیت اوضاع فعلی تبرئه کرده و میزان حمایت از خود را بسنجد.
 
از این منظر، «حریری» به این بازنشستگی ناگهانی به عنوان فرصت می‌نگرد؛ این سناریو اگرچه احتمالا به آنچه که «حریری» در سر دارد منتهی می‌شود، اما برای لبنان، بحرانی مضاعف خواهد بود.
 
با در نظر داشتن عدم قطعیت برای خروج از عرصه سیاسی در بیانیه «سعد حریری»، می‌توان گفت که وی امیدوار است با بهبود اوضاع مجددا به این صحنه بازگردد.
با نگاهی به کارنامه سیاسی و زندگی شخصی «سعد حریری» می‌توان دلایل متفاوتی برای بازنشستگی ناگهانی وی یافت که عبارتند از:
 
- ورود «بهاء الحریری» به عرصه سیاسی و روابط نزدیک وی با عربستان: «بهاء» که برای نخستین بار دو سال پیش کار سیاسی خود را آغاز کرد، در پی اعتراض‌های اکتبر ۲۰۱۹، به سرنگونی کابینه «سعد» کمک کرد.
 
- مشکلات مالی و کمبود نقدینگی برای تامین مالی یک کارزار سراسری در پی اتلاف ثروت خانوادگیش: «سعد» برخلاف «بهاء» ارثش از امپراطوری تجاری پدر را از دست داده است.
 
براساس گزارش «فوربس» دارایی خالص «سعد» حدود دو میلیارد دلار است.
 
- انزوای سیاسی «سعد حریری» در لبنان
 
- تشدید تنش‌های کشور‌های همسایه و منطقه با لبنان
 
- تنش بین «سعد حریری» و حاکم فعلی عربستان و ترس از آن: «سعد حریری» که تا پیش از بازداشت در عربستان در سال ۲۰۱۷، سعودی‌ها را به عنوان حامی مهم خانواده خود می‌دید، در پی آن حادثه دریافت که نارضایتی «ریاض» از عملکردش که حتی دو بار تشکیل کابینه توسط وی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱-۲۰۲۰ با شکست مواجه کرد، می‌تواند بهایی خطرناک برای وی در پی داشته باشد.
 
- شکست‌های پی درپی: بحران اقتصادی لبنان که در زمان نخست وزیری «سعد حریری» آغاز شد و اوج گرفت، بی کفایتی وی و همدستانش را آشکار کرد.
 
شکست‌های سیاسی شخصی و تجربه‌های تلخ شکست او نیز مزید بر علت هستند.
 
- از دست رفتن پایگاه اجتماعی
 
- مقصر جلوه دادن فاکتور‌های مختلف برای ناتوانی در بهبود امور
 
- زندگی در امارات: زندگی «سعد حریری» در امارات سبب شده تا وی ملزم به رعایت قوانین این کشور مبنی بر عدم فعالیت سیاسی نیز شود.
 
از این رو می‌توان تصمیم وی به بازنشستگی را با این موضوع نیز مرتبط دانست.
 
با وجود این، بازنشستگی ناگهانی «سعد حریری» را می‌توان مرگ سیاسی وی تعبیر کرد که در پی ناکامی‌های متعددش بسیار محتمل بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *