رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس سازمان انرژی اتمی: مسائل باقیمانده بین سازمان و آژانس تا خردادماه سال آینده حل می‌شود

12:06 - 14 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۵۸۵
دسته بندی: سیاست
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دیدار با گروسی گفت: به این جمع‌بندی رسیدیم مسائل باقیمانده و مدارکی که باید بین سازمان و آژانس مبادله شود را حداکثر تا خردادماه انجام دهیم و برای روز بازاجرا که جزو مفروضات مذاکرات وین است این‌ها حل و فصل شود.

- محمد اسلامی در نشست خبری با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: امروز با گروسی مسائل باقیمانده در سفرهای گذشته و سفر همکاران ما به وین مورد گفت‌وگو قرار گرفته بود را مرور کردیم، به جمع‌بندی رسیدیم، مدارکی که باید بین ایران و آژانس مبادله شود، حداکثر تا خرداد انجام دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: مسائل باید در روال طبیعی حل و فصل شود. تعامل و مسیر جدیدی که با آژانس پایه‌گذاری می‌کنیم منجر به توسعه ایران شود.

اسلامی عنوان کرد: امیدواریم روند همکاری غیرسیاسی باشد و ملت ایران آثار آن را در زندگی خود مشاهده کند.

وی افزود: ایران برای توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای خود برنامه بلندمدتی دارد و این برنامه بلندمدت را که در این ماه‌ها تهیه شده و در دولت سیزدهم نصب‌العین قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: آژانس از ظرفیت قانونی و تکالیف قانونی خودش که برای پشتیبانی، شتاب بخشیدن و حمایت و مساعدت برای توسعه برنامه‌های صلح‌آمیز است، استفاده حداکثری را خواهد کرد. امیدواریم روند توسعه و همکاری‌ها یک روند طبیعی، کاملاً غیرسیاسی و حرفه‌ای باشد و ملت ایران بتواند آثار آن را در زندگی خود مشاهده کنند.

اسلامی بیان کرد: کشور جعلی اسرائیل حکم روشنی دارد و تابع هیچ قوانینی نیستند لذا بیشترین مزاحمت را بر سر برنامه هسته‌ای ایران انجام داده است؛ بنابراین اسراییل تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده و در آینده هم نخواهد رسید.
 
وی با بیان اینکه اصل فلسفه وجودی برجام صرفاً برای رفع ابهامات است، اظهار داشت: دلیل شکل‌گیری برجام عبور از این موانع ادعایی بوده است. در این مقطع که مذاکرات در وین در حال انجام است یکی از خطوط ایران بسته شدن موارد ادعایی است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اگر کسی مزاحمت ایجاد کند و با تولید اطلاعات جعلی مانعی بر سر راه ما ایجاد کند، ما از ابزارهای خودمان استفاده خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد تجربیات گذشته تکرار شود.


در ادامه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در این مدت ملاقات‌های مستمری با آقای اسلامی داشتم. چند موضوع خاص مانده که مدت‌ها این مسائل حل نشده بود و باید شفاف‌سازی می‌شد که تا پیش از این در این خصوص موفقیتی نداشتیم به همین خاطر تلاش کردیم رویکرد عمل‌گرایانه‌ای را داشته باشیم.

وی ادامه داد: این امر از چند جهت مهم است امروز به ۲ مورد اشاره می‌کنم اول اینکه بر کسی پوشیده نیست در حالی که در حال مذاکره هستیم مذاکرات وین در جریان است. این دو روند بسیار به هم وابسته و متصل هستند.

گروسی افزود: در صورتی ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی به نتیجه نرسند توافق درباره برجام دشوار است.

وی گفت: بسیار مهم است به درک متقابلی برای همکاری‌ها برسیم. انرژی هسته‌ای برای توسعه کشورها و از جمله ایران بسیار مهم است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: نکته دوم که امیدوارم رو به جلو باشد این است که انرژی هسته‌ای قابلیت فراوان دارد و برای توسعه کشورها مهم است.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن همه موضوعات از جمله گرمایش زمین، رکود اقتصادی ناشی از کرونا به این نتیجه خواهیم رسید که تولید انرژی متناسب با محیط زیست از جمله انرژی هسته‌ای بسیار مهم است.

وی تأکید کرد: برای حرکت به سمت آینده و پیشبرد همکاری‌ها معتقد هستم که بیشتر از گذشته باید به آینده نگاه کنیم تا ایران بتواند از انرژی هسته‌ای استفاده کند.

گروسی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه به چه علت گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از انتشار رسمی از سوی برخی منتشر می‌شود، گفت: من هم بارها این سؤال را از خودم پرسیدم؛ پاسخ این است که برخی از اعضا به این پروتکل محرمانگی احترام نمی‌گذارند و برخی از آن‌ها محتوا را به اشتراک می‌گذارند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: در حال حاضر برای بالا بردن امنیت بحث شده است، ولی اگر کسی قصد بر ملا کردن اسناد را داشته باشد، جلوگیری از آن دشوار خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه اسناد جاسوسی که توسط جاسوسی‌های رژیم صهیونیستی در اختیار آژانس قرار گرفته است تا چه زمانی آژانس قرار است به این اسناد استناد کند، گفت: دستور کار ما توسط هیچ کشوری رهبری نمی‌شود و کار ما تحت کنترل هیچ کشوری نیست و آنچه که مهم است حفظ استقلال آژانس است.

گروسی گفت: شما از من سؤال می‌کنید که دلیل یا انگیزه این کار چه می‌تواند باشد. من هرگز نمی‌توانم برای کاری که کشورهای دیگر انجام می‌دهند تصمیم بگیرم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: مهم‌ترین موضوع برای شما و برای دیگر جامعه بین‌المللی این است که نهادی وجود داشته باشد که مستقل باشد. فشار همیشه وجود خواهد داشت. موضوع مهم این است که با این فشار چه کنیم، جلوی آن تسلیم شویم یا آن را نادیده بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسان ما به این موضوع عادت دارند، شما می‌توانید مطمئن باشید که بدون توجه به اینکه کشورهای دیگر دوست داشته‌باشند، ما همواره بر اساس قضاوت مستقل خودمان راهنمایی خواهیم شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *