اسلام هراسی پدیده‌ای رو به رشد در غرب

3:15 - 26 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۶۰۱
طی سال‌های اخیر اسلام هراسی در کشور‌های غربی روندی رو به رشد داشته است.

- مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه با اجماع قطعنامه‌ای را که پاکستان به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی (OIC) معرفی کرده بود، تصویب کرد.

به گزارش «داون نیوز و دیلی بیست»، بر این اساس روز ۱۵ مارس به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی اعلام شد.

این قطعنامه توسط ۵۷ عضو OIC و هشت کشور دیگر از جمله چین و روسیه حمایت شد و چندین کشور عضو از این سند استقبال کردند، اما نمایندگان هند، فرانسه و اتحادیه اروپا نسبت به این سند ابراز نگرانی کرده و مدعی شدند «در حالی که نابردباری مذهبی در سراسر جهان رواج دارد، این قطعنامه دیگران را مستثنی کرده است.»

«عمران خان»، نخست وزیر پاکستان این پیشرفت را تبریک گفت؛ وی در توییتی نوشت «صدای ما علیه موج فزاینده اسلام هراسی شنیده شد و سازمان ملل قطعنامه مهمی را که توسط پاکستان ارائه شده بود، تصویب کرد؛ امروز بالاخره سازمان ملل به چالش بزرگ پیش روی جهان یعنی اسلام هراسی، احترام به نماد‌ها و آداب مذهبی و محدود کردن سخنان نفرت انگیز و تبعیض سیستماتیک علیه مسلمانان پی برد.»

این در حالی است که سازمان‌های ناظر اسلام هراسی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰۰ حادثه بالقوه ضد مسلمانان را در آمریکا شناسایی کرده اند و احتمالا این کمترین رقم برآورد شده در این زمینه است.

در دو ماه از زمانی که یک تروریست، ۵۱ نمازگزار را در مسجدی در نیوزیلند قتل عام کرد، مسلمانان آمریکایی با تهدیدات شدیدی مواجه هستند.

از جمله این اقدامات، حمله به مسلمانان و به آتش کشیدن مساجد در ایالت‌هایی همچون کالیفرنیا و نیویورک بوده است.

علاوه بر این مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده، نشان می‌دهد که در آمریکا علیه مسلمانان و شهروندان سیاه پوست اقدامات تبعیض آمیز در زمینه‌های مختلفی حتی در بررسی درخواست پناهندگی صورت می‌گیرد.

یک کارشناس در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که اسلام هراسی یک واقعیت است؛ مظاهر اسلام هراسی - سخنان نفرت انگیز، تبعیض و خشونت علیه مسلمانان - در چندین بخش از جهان در حال گسترش است.

وی افزود «اینگونه اعمال تبعیض آمیز، خصومت و خشونت علیه افراد و جوامع مسلمان نقض شدید حقوق بشر آن‌ها و نقض آزادی مذهب و عقیده آنهاست؛ در جهان اسلام نیز باعث ناراحتی شدید می‌شوند.»

این کارشناس پاکستانی تاکید کرد «گسترش اسلام هراسی، هم از نظر شتاب و هم از نظر گستردگی این پدیده، این روز‌ها به‌ویژه نگران‌کننده است، زیرا به عنوان شکل جدیدی از نژادپرستی با بیگانه‌هراسی، نمای منفی و کلیشه‌سازی مسلمانان ظاهر شده است.»

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *