گروسی: احیا ظرفیت آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به کمک برجام

19:01 - 29 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۴۳۴۴
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: برجام می‌تواند ظرفیت آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را احیا کند.
- رافائل گروسی در گفت‌وگوی تفصیلی با روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در اظهاراتی با بیان اینکه برجام می‌تواند ظرفیت آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را احیا کند، گفت: در ملاقات‌ها به صراحت به ایرانی‌ها گفته‌ام که اگر قصد دارید پرونده هسته‌ای ایران به روال عادی بازگردد، باید شفافیت داشته باشید.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این راستا افزود: با ایران به توافقی درباره شیوه‌ای که از طریق آن بتوان به شفافیت درباره موضوعات مدنظر آژانس دست پیدا کرد، رسیده ایم و در فرایند انجام آن هستیم.

وی گفت: هفته آینده، ایران اولین اطلاعات خواسته شده را ارائه می‌دهد و می‌توانیم آن‌را مورد بررسی قرار دهیم و چیزی که من نیاز دارم، همکاری ایران با ما و دادن تمامی پاسخ‌های لازم است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: من به کسی مظنون نیستم، اما می‌خواهم بر همه‌چیز نظارت کنم و تصور اینکه به توافق جامعی، چون برجام فعلی برسیم درحالی‌که مذاکرات آژانس با ایران در بن‌بست قرار داشته باشد، سخت است.

گروسی افزود: روند نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به مدت طولانی انجام شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در اواخر سال ۲۰۱۹ و همزمان با بدست گرفتن نقش مدیرکلی آژانس، به سرعت ماموریت خود را در این خصوص به طور شفاف و مستقیم نسبت به ایران آغاز کردم.

وی با بیان اینکه باید بگویم که شرایط نمی‌تواند به صورت کنونی ادامه یابد، افزود: اگر پرونده هسته‌ای ایران را دنبال کنید به یاد خواهید آورد که در ابتدا من خواستار دسترسی فیزیکی به شماری از مکان‌ها شدم که آن زمان رد شد.

مدیرکل آژانس تاکید کرد: من در شرایط سختی این ماموریت را برعهده داشته‌ام.

گروسی گفت: من درباره دولت قبلی ایران صحبت می‌کنم که ما دسترسی لازم را پیدا کردیم و قادر به حل موضوع هستیم.


برچسب ها: برجام گروسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *