دانشگاه تهران دوستدار محیط زیست است

14:33 - 16 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۳۲۸
رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران گفت: ورود غیرقانونی عوامل شهرداری باعث معطل ماندن جا به جایی درختان دانشگاه شد. دانشگاه تهران دوستدار محیط زیست و در آستانه روز طبیعت ۲۰ هزار اصله درخت توسط دانشگاه کاشته و یا هدیه داده است.
به گزارش -مهدی شهبازی در نشست خبری که امروز در دانشگاه تهران در خصوص ادعای قطع درختان در مرکز زلزله‌نگاری دانشگاه تهران برگزار شده بود،گفت:مالکیت چند دهه‌ای درختان مؤسسه ژئوفیزیک بر عهده دانشگاه تهران است که زحمت خدمت رسانی آن به صورت تخصصی انجام می‌شود.


شهبازی بیان کرد: تمام افراد برای ورود به هر مؤسسه‌ای نیازمند مجوز هستند، اما یک خبرنگار به صورت غیر قانونی وارد دانشگاه شده و با فیلمبرداری از جابجایی درختان به صورت نامتعارف عمل کرده و با انتشار اخبار نادرست به دنبال هیجانات رسانه‌ای بوده است.

وی ادامه داد :اگرچه که دانشگاه تهران به صورت قانونی در مقابل انتشار اخبار نادرست از جابجایی درختان منطقه ژئوفیزیک مقابله خواهد کرد.

رئیس مرکز حوزه ریاست دانشگاه تهران اضافه کرد: دانشگاه تهران رابطه قابل توجه‌ای با موسسات مختلف مانند شهرداری تهران برای توسعه و پیشرفت بیش از پیش جهاد علمی و دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت اجتماعی داشته است.

وی گفت :شهرداری زمان مناسب را جهت جابجایی درختان قبل از عید به دانشگاه اختصاص داده، اما ورود غیر قانونی افراد به این حوزه باعث انقطاع پروژه و معطل ماندن جابجایی درختان صورت گرفته است و چند اصله درخت روی زمین مانده و در محل مناسب جایگزین نشده است.

وی ادامه داد: بنابراین براساس یک روال طبیعی، اقدامات لازم برای اصلاح و تقویت زیر ساخت مرکز لرزه نگاری صورت گرفت و مجوز اخذ و اقدام به جا به جایی درختان صورت گرفت اما ورود غیرقانونی عوامل شهرداری، منجر به معطل ماندن جا به جایی درختان شد و باعث شد، چند اصله درخت بر روی زمین بماند و در محل مناسب جایگزین نشود که کمی بعد قرار شد این اصله ها در محل مناسب قرار گیرد.
 

رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران دوستدار محیط زیست است چرا که  در آستانه روز طبیعت ۲۰ هزار اصله توسط دانشگاه کاشته و یا هدیه داده شد. اگرچه که خبرهای منتشر شده علیه دانشگاه، مورد اقبال عموم جامعه قرار نگرفته است.

 

شهبازی در مورد درگیری عوامل شهرداری با کارکنان دانشگاه تهران توضیح داد و گفت: عوامل شهرداری پس از ورود غیر قانونی باعث جلوگیری از جابجایی چند اصله درخت شده  و همچنین اقدام به ضرب و شتم و استفاده از الفاظ رکیک به کارکنان دانشگاه تهران کرده اند، که مدیر کل حقوقی دانشگاه پیگیر است تا این موضوع را از مراجع قانونی پیگیری کنند.

احمد نوحه گر معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران در این نشست گفت :دانشگاه تهران حق خودش می‌داند که در املاک خود به توسعه فضا‌ها بپردازد. برای تقویت ایستگاه لرزه نگاری، بودجه‌ای به دانشگاه تعلق گرفته و به همین منظور اقدام به جا به جایی درختان برای توسعه ایستگاه‌های لرزه نگاری کردیم. در حال حاضر ۱۳۰ ایستگاه لرزه نگاری داریم و به حدود ۲۷۰ ایستگاه دیگر نیاز داریم.

وی گفت: ما درگیری با شهرداری نداریم در حال حاضر عوامل شهرداری حریم موسسه لرزه نگاری را اشغال کرده و مانع عبور و مرور کارمندان ما می‌شوند.

نوحه گر ادامه داد: از شهرداری تهران خواهش می‌کنم در اسرع وقت نسبت یه ترک محدوده اقدام کنند در غیر این صورت دانشگاه حق خود را محفوظ می‌داند که از مستغلات خودش حفاظت کند. به جای اینکه دانشگاه وارد محاکم قضایی شود، بهتر است اعضای شورای شهر توصیه‌های لازم را در این باره داشته باشند.

نوحه گر همچنین گفت :دانشگاه در سال‌های اخیر برای توسعه معابر و توسعه بزرگراه‌های همت، حکیم و چمران بیشترین همکاری را با نهاد شهرداری تهران داشته است.
 

محمدرضا حاتمی رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران  نیز در ادامه گفت: ما قصد داشتیم در املاکی که بیش از ۶۰ سال است در تصرف دانشگاه بوده، اقداماتی انجام دهیم. فکر نمی کنم حساسیت هیات علمی دانشکده منابع طبیعی، دانشکده کشاورزی و دانشکده محیط زیست ما کم تر از عوامل شهرداری باشد. جای سوال است که این افراد چرا به خودشان اجازه می دهند از نرده های دانشگاه وارد حریم موسسه شوند.

رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با گلایه از اقدامات شهرداری منطقه سه گفت :راهکار این بود که از طریق مقام عالی شهرداری با مقام رئیس دانشگاه گفت‌وگو شده و علت ماجرا مشخص شود چرا که دانشگاه تهران همیشه منافع مردم و طبیعت را در نظر گرفته و هیچ گاه قصوری  در این زمینه نداشته است.

 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *