پشت پرده کارزار گسترده دستگیری قضات در عربستان

15:53 - 27 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۲۷۰
بازداشت چند قاضی عالی رتبه و حامی دولت در عربستان گمانه زنی‌ها در مورد اهداف این اقدام را تشدید کرده است.
سازمان‌ها و نهاد‌های حقوق بشری به کارزار گسترده بازداشت قضات در عربستان واکنش نشان دادند.
 
به گزارش «سعودی لیکس»، بازداشت دستکم ۹ قاضی در عربستان با واکنش‌های زیادی روبرو شد.
 
سه نفر از قضات دستگیر شده از دادگاه عالی، بالاترین دادگاه عربستان، سه نفر از دادگاه استیناف و سه نفر از دادگاه ضد تروریسم هستند که در پرونده اعدام بیش از ۸۰ نفر در سال جاری نقش داشتند.
 
سازمان حقوق بشر مدیترانه – اروپا، ضمن تایید خبر بازداشت دستکم شماری از قضات، کارزار بازداشت آنها را در عربستان محکوم کرد.
 
برخی از قضات مشمول کارزار بازداشت اخیر طی دو سال گذشته در صدور احکام علیه برخی از زندانیان مشارکت داشته‎اند.
 
بازداشت آن‌ها می‌تواند نشان دهنده این باشد که سیاست‌های خودسرانه «بن سلمان» تنها محدود به مخالفان نمی‌شود، بلکه ممکن است همه را بدون توجه به جایگاهشان تحت تاثیر قرار دهد.
 
بیانیه سازمان حقوق بشر مدیترانه – اروپا، می‎گوید که اسامی دیگری نیز وجود دارند که تحقیقات برای برای شناخت و افشای شرایط و دلایل دستگیری آن‌ها ادامه دارد.
 
همچنین این نگرانی وجود دارد که این بازداشت‌ها در چارچوب اعمال فشار برای تحت تاثیر قرار دادن این قضات برای صدور احکام یا تصمیم‌های جدید باشد
 
سازمان حقوق بشری مذکور همچنین اعلام کرد که روش بازداشت دسته جمعی قضات شباهت زیادی به کارزار بازداشت دیگر اقشار در سال‌های گذشته دارد که توسط نیرو‌های امنیتی عربستان بازداشت شدند.
سازمان حقوق بشر مدیترانه – اروپا همچنین در مورد کارزار جدید بازداشت‌ها در عربستان که به عنوان نتیجه عدم پاسخگویی پادشاهی عربستان و نبود نظارت قانونی و قضایی بر اقدام‌های مقام‌های اجرایی اشاره کرده و تصریح کرد که این موضوع می‌تواند بر قضات شاغل در دادگاه بدوی، استیناف دیوان عالی تاثیر بگذارد.
 
مقام‌های عربستان تاکنون بیانیه رسمی در مورد این بازداشت‌ها و علل آن صادر نکرده‎اند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *