بررسی اسلام هراسی و ممنوعیت حجاب در فرانسه/نقش مکرون و رقبایش در فشار بر مسلمانان

5:15 - 29 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۴۶۴
طی سال‌های اخیر اقدامات دولت فرانسه علیه مسلمانان به شدت افزایش یافته است.

- «امانوئل مکرون»، در طول سال‌های اخیر همواره به مسلمانان حمله کرده این در حالی است که اکنون در صدد جلب حمایت آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری است.

پایگاه «اوپن دموکراسی» در گزارشی به این موضوع پرداخته و روایت‌های یک زن مسلمان فرانسوی را منتشر کرده است.

این زن مسلمان فرانسوی، می‌گوید که دو سال پیش از حومه پاریس به بیرمنگام نقل مکان کرده است.

وی که یک معلم مدرسه ابتدایی است، درباره دلیل نقل مکان خود می‌گوید «احساس می‌کردم که به یک استراحت از فرانسه، نیاز دارم؛ در خیابان راه می‌رفتم، پیرمردی به من می‌گفت باید به کشورت برگردی؛ من در پاریس به دنیا آمدم و بزرگ شدم؛ حتی پدر و مادرم در پاریس به دنیا آمدند.».

اما این تنها نژادپرستی از سوی مردم عادی نبود که او را از فرانسه بیرون راند، بلکه پیام‌هایی بود که از رده‌های بالاتر به او می‌رسید؛ او می‌گوید «وضعیت در اینجا به گونه‌ای است که شما در کشور خود احساس خوشایندی ندارید.»

این زن محجه فرانسوی درباره تجربیات کاری خود می‌گوید «برای اینکه حجاب دارم نمی‌توانستم با مدارس معمولی کار کنم، نمی‌توانم در مدارس خصوصی کار کنم، برخی شرکت‌ها شما را نمی‌پذیرند، باید بیشتر تلاش کنید تا نشان دهید که هرچند مسلمان هستید، شما کار را انجام می‌دهید.»

به گفته وی، «آن‌ها از ما می‌خواهند که با جامعه کار کنیم، اما از ما می‌خواهند که مسلمان بودنمان را پاک کنیم.»

در نهایت، یک وحشت اخلاقی در مورد مادران مسلمان که هنگام همراهی کودکان در سفر‌های مدرسه، حجاب به سر داشتند، تعادل را به هم زد.

اندکی پس از خروج این زن از فرانسه، «امانوئل ماکرون»، طی یک سخنرانی، مدعی شد «امروز در جامعه ما چه چیزی جمهوری ما را به خطر می‌اندازد؟ تجزیه طلبی اسلامی.»

«مکرون» با محکوم کردن برخی اقدامات به‌عنوان «شکست جمهوری‌خواهان»، قوانین جدید «ضد تجزیه‌گرایی» را برای سرکوب مؤسسات عمومی اتخاذ کرد.

«مارین لوپن»، رقیب مکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، متعهد شده که در صورت پیروزی در انتخابات حجاب را به طور کامل ممنوع کند، برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند جریمه اعمال کند و قانون جدیدی را برای ممنوعیت «ایدئولوژی‌های اسلامی» معرفی می‌کند.

زن مسلمان فرانسوی در بخش دیگری با اشاره به انتخابات فرانسه، می‌گوید «انتخاب بین مکرون و لوپن مانند انتخاب بین طاعون و وباست.»

«فاتحه بوچلاغم»، یک استاد مهندسی است که در پاریس زندگی می‌کند؛ او می‌گوید «مکرون یکی از افرادی است که مسبب این است که گفت وگو درباره اسلام در این کشور به سمت اشتباهی رفته است؛ او اسلام‌هراسی را بسیار تحریک کرد؛ او همیشه در مورد تجزیه طلبی اسلامی صحبت می‌کند؛ وقتی به او گوش می‌دهید، او در مورد تروریسم یا افراط گرایی صحبت نمی‌کند بلکه درباره همه مسلمانان صحبت می‌کند.»

هیچ کس به طور قطع نمی‌داند که چه تعداد مسلمان در فرانسه وجود دارد - قانونی از قرن نوزدهم دولت فرانسه را از گنجاندن سؤالات مربوط به نژاد و مذهب در سرشماری منع می‌کند.

اما واضح است که تعداد مسلمانان در فرانسه بیشتر از هر کشور اروپایی است و بسیاری از بررسی‌ها تعداد مسلمانان را حدود شش میلیون نفر یعنی ۱۰ درصد از جمعیت این کشور برآورد می‌کنند.

از نظر تئوری، این جمعیت باید یک بلوک رای قدرتمند باشد، اما به نظر می‌رسد احزاب چپ فرانسه اخیرا متوجه شده اند «وقتی صحبت از مسلمانان می‌شود، احزاب چپ هنوز با جامعه مسلمانان مشکل دارد؛ چپ‌ها مسلمانان را در احزاب خود وارد نمی‌کنند.»

هر گونه تلاش برای سازماندهی جوامع مسلمان با سرکوب شدید مکرون علیه جامعه مسلمان سخت‌تر می‌شود؛ در سال ۲۰۲۰، «جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه، تعدادی از گروه‌های جامعه مسلمان، از جمله «جمعیت علیه اسلام‌هراسی» را تعطیل کرد.

بر اساس قوانین جدید «ضد جدایی‌طلبی» مکرون، دولت وی از اختیارات گسترده‌ای برای تعطیل کردن سازمان‌های مسلمان برخوردار است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *