سجادی: کشتی جزئی از میراث ایرانیان است/ دبیر: رقیب هیچ رشته‌ دیگری نیستیم

17:12 - 10 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۱۰۷۳۶
مراسم افتتاح دومین مرحله از بازسازی خانه کشتی شهید ابراهیم هادی برگزار شد.

- بر اساس اعلام فدراسیون کشتی، مراسم افتتاح دومین مرحله از بازسازی خانه کشتی شهید ابراهیم هادی بعد از ظهر امروز با حضور سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محسن فرح وشی قهرمان اسبق جهان و سرمربی اسبق تیم ملی، محمد بنا سرمربی و اعضای تیم ملی کشتی فرنگی، پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد، عبدالمهدی نصیرزاده مشاور رئیس فدراسیون کشتی و جمعی از اصحاب رسانه و مسئولان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جمع حاضر با حضور بر بارگاه شهید گمنام کمپ تیم‌های ملی با قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

در ادامه علیرضا دبیر گفت: اگر یک ورزشکار می‌خواهد به قهرمانی المپیک برسد باید تفکرش المپیکی باشد، قطعا کسب طلای المپیک از نظر مادی لذت دنیوی منافع زیادی برای یک ورزشکار دارد، اما برای اینکه یک کشتی گیر به این مهم دست پیدا کند باید از لذت‌های کوچک بگذرد و تمام تلاش و تمرکز خود را برای تحقق هدفش که همان کسب مدال طلای المپیک است بگذارد.

وی ادامه داد: ما هم بعنوان فدراسیون وظیفه داریم که بهترین امکانات را از نظر شرایط اسکان، تغذیه، آماده سازی، تمرینی، تفریحی و ... انجام دهیم تا یک کشتی گیر در آسایش کامل و وظعیت مطلوب از نظر روحی و روانی بتواند به کار خود ادامه دهد و نباید با ضعف در این موضوعات بهانه‌ای به دست کشتی گیران به جهت کم کاری بدهیم. اگر این دو مورد یعنی تفکر المپیکی در ورزشکار و پشتیبانی مطلوب از سوی فدراسیون به انجام برسد، قطعا یک کشتی گیر می‌تواند برای سالیان سال صاحب مدال‌های خوشرنگ جهانی و المپیک شود.

رئیس فدراسیون کشتی تصریح کرد: وقتی ما از کشتی صحبت می‌کنیم منظورمان فدراسیون کشتی نیست که زیرمجموعه‌ی وزارت ورزش و جوانان است، بلکه منظورمان کشتی بعنوان ورزش ملی، سنتی، مذهبی و تاریخی ما ایرانیان است که به دلیل قدمت، افتخارات و جایگاه آن در بین مردم، فراتر از وزارت ورزش و جوانان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما ۱۱۲ قهرمان جهان و المپیک داریم که هر کدام آن‌ها یک استثناء محسوب می‌شوند از جمله جهان پهلوان غلامرضا تختی، عبداله موحد، امامعلی حبیبی، برادران خادم، حمید سوریان، علیرضا حیدری، حسن یزدانی و دیگر عزیزان که نزدیک به ۳۰۰ مدال طلای جهان و المپیک را برای ایران عزیز به ارمغان آورداند. البته یادمان نرود که از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۹ به دلیل شرایط موجود بر کشور با توجه به انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ورزش ایران دچار افت شد که کشتی نیز خارج از این قاعده نبود و می‌توانست مدال‌های کشتی بیشتر از این هم باشد.

رئیس فدراسیون گفت: کشتی رقیب هیچ رشته‌ی ورزشی دیگری در این نیست بلکه کشتی برای همه است، بنده ضمن تشکر از مسئولان دولت و مجلس به خصوص دکتر سجادی، امیدوارم که این عزیزان نگاه متفاوتی به این رشته ورزشی که جزئی از فرهنگ و تمدن و داشته‌های ما محسوب می‌شود نگاه کنند. وقتی ما در مورد ورزش‌های دیگر صحبت می‌کنیم فوتبال ما را یاد انگلیس و یا برزیل می‌اندازد، بسکتبال یاد آمریکا، تکواندو و جودو یاد کره جنوبی و ژاپن و خیلی از ورزش‌های دیگر، اما وقتی اسم کشتی می‌آید همه‌ی توجهات به ورزش ملی خودمان است که این موضوع ارزشمند است و باید این برند خود را در دنیا حفظ و حراست کنیم.

دبیر در پایان سخنانش با قدردانی از زحمات کادر فنی تیم‌های ملی گفت: معتقدم که محمد بنا و پژمان درستکار با فاصله از سایرین جلوتر هستند و کارشان را به خوبی انجام می‌دهند، هدف اول ما المپیک پاریس و هدف نهایی ما بر اساس سند راهبردی فدراسیون المپیک ۲۰۲۸ و موفقیت در آن خواهد بود.

در ادامه حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان گفت: دیشب ورزشکاران مهمان رئیس محترم جمهوری بودند و در این دیدار صمیمانه ورزشکاران و مربیان صحبت‌های خود را انتقال دادند و اینکه برخی از نفرات خصوصا بزرگتر‌ها جا یا وقت خود را به ورزشکاران برای صحبت کردند دادند اقدام ارزشمند و پسندیده‌ای بود.

وی ادامه داد: مطالبی که در این جلسه بیان شد را یادداشت کردیم و پیگیر آن هستیم، همین صبح ۱۲ نامه از خواسته‌های ورزشکاران را خواندم که همه‌ی آن‌ها در سه محور تحصیل، اشتغال و بیمه خلاصله می‌شد و این نیز دغدغه ما است و امیدوارم تا جلسه‌ی بعدی که با رئیس محترم جمهور خواهیم داشت با دستوراتی که به مسئولان ذیربط داده ام همه‌ی آن‌ها برطرف شده باشد.

سجادی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در مورد جوانان گفت: دغدغه مقام معظم رهبری در مورد جوانان نیز تحصیل، تهذیب و ورزش است و ما باید به سمت این مسیر گام برداریم.

سجادی با اشاره به افتتاح دومین مرحله از بازسازی خانه کشتی شهید ابراهیم هادی گفت: انصافا باید از دبیر قدردانی کنم، چراکه شبانه روزی در تلاش هستند تا امکانات کشتی را افزایش دهند و حتی شاهد بودیم که در تعطیلات نوروز هم به دنبال تکمیل هرچه زودتر این پروژه بودند. البته ما و همکارانمان نیز در وزارتخانه به همین منوال عمل کردیم و به دنبال رفع دغدغه‌ها و مشکلات هستیم.

وی ادامه داد: دبیر به دلیل اینکه مانند سایر این قهرمانان در این پایگاه مقدس قهرمانی حضور داشته است، دغدغه و نیاز‌های کشتی گیران را می‌داند و ساخت رستوران، استخر چهارفصل و تجهیز و بازسازی خانه‌های کشتی شهید صدرزاده و شهید هادی و همچنین ایجاد کمپ تیم‌های ملی کشتی شهید حاج قاسم سلیمانی از اقدامات ارزشمند ایشان است. دبیر الفبای کار را بلد است و وقتی به اتاق‌های کشتی گیران نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تمامی مواردی که مورد آرامش، آسایش و خوشایند آن‌ها است مهیا شده است.

سجادی گفت: ما بعنوان میراث دار شهدا و کسانی که پیش از این به این نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت کرده اند و مانند نفرات حاضر در دوی امدادی باید راه آن‌ها را در خدمت صادقانه به مردم ادامه دهیم. دبیر گفت که هدف ورزشکاران و کشتی گیران باید المپیک باشد، اما من فراتر می‌روم و می‌گویم هدف کشتی گیران باید ایجاد یک میراث ارزشمند برای ایران عزیز باشند، کشتی بعنوان میراث ما ایرانیان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی از ورزشکاران چوگان که بیشینه‌ای نزدیک به ۵ هزار سال در ایران دارد و به اسم ایرانیان در سازمان یونسکو ثبت شده که چرا شما قهرمان نمی‌شوید می‌گویند ما بخشی از فرهنگ و میراث این کشور هستیم و باید آن را حفظ کنیم.

سجادی خطاب به اصحاب رسانه به خصوص نفرات جوان گفت: بعنوان کسی که سال‌ها ورزش و روابط عمومی را تدریس کرده‌ام به شما می‌گویم که برای موفقیت در کارتان باید تاریخ رشته‌هایی که در آن کار می‌کنید را بار‌ها بخوانید و این تاریخ در ذهن و فکر شما باشد. وقتی شما از تاریخ و قدمت یک رشته‌ی ورزشی مانند کشتی اطلاع کافی داشته باشید، قطعا می‌توانید خیلی موفق‌تر در مورد آن رشته عمل کنید و این باعث ماندگاری بیشتر این ورزش می‌شود.

وزیر ورزش گفت: اگر خدای نکرده یک روزی کشتی از المپیک‌ها حذف شود، ما ایرانی‌ها آن را کنار نمی‌گذاریم چراکه کشتی جزئی از ما و میراث ما محسوب می‌شود همانگونه که در سال‌های قبل در دوره قاجار، در دوره صفویه و در دوره‌های پیشین بوده چراکه پهلوان پروری و آئین جوانمردی و فتوت از دیرباز در بین مردم ما رواج داشته و دولتمردان آن زمان با این روش جامعه را مدیریت می‌کردند.

وی ادامه داد: اگر فتوت و جوانمردی در ما شکل بگیرد دیگر راه را به خطا نمی‌رویم و این باعث اصلاح جامعه می‌شود و باید افتخار کنیم که ما میراث بزرگ و پرافتخاری همچون کشتی را داریم که در آن آئین فتوت و جوانمردی ترویج می‌شود.

سجادی با اشاره به اینکه باید با تلاش مضاعف فصل تازه‌ای را در رشد و اشاعه کشتی بعنوان میراث ایرانیان رقم بزنیم گفت: این رشته‌ی دینی، آئینی و پهلوانی کشور جایگاه بالایی برخوردار است و ما نیز بعنوان وزارت ورزش و جوانان تمام تلاش خود را برای کمک به آن خواهیم کرد. آقای دبیر بحث از بودجه کردند و ما انشاء اله در اردیبهشت ماه که بودجه خود را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم به فدراسیون‌ها نیز کمک مالی خواهیم کرد.

وزیر ورزش در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با ضرغامی وزیر گردشگری داشتم، دو مکان را برای حضور گردشگران و مقامات ورزشی خارجی مناسب دانستم یکی زورخانه شهید فهمیه و یکی دیگر کمپ تیم‌های ملی کشتی که واقعا باعث آبروی ورزش ایران است. البته یک پروژه دیگر نیز در دست اقدام فدراسیون کشتی است که آقای دبیر قول تکمیل آن را تا پایان سال دادند و امیدوارم که بار دیگر برای افتتاح آن پروژه در جمع کشتی گیران عزیز حضور داشته باشم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه فدراسیون، نماینده و عضو کمیته اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اقدام انقلابی فدراسیون کشتی در بحث بازسازی اماکن ورزشی کشتی گفت: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است، انصافا علیرضا دبیر در کشتی تحولی عظیم ایجاد کرده و کار‌های فوق العاده‌ای انجام شده که اگر به یک نفر که کارش ساخت و ساز باشد بگویید که با این هزینه و با این مدت زمان کم این کار‌ها انجام شده باورش برایش سخت است.

وی ادامه داد: کشتی پیش از این برای دعوت از مهمانان خارجی به ایران به جهت مناسب نبودن فضای تمرینی دغدغه‌ی بسیاری داشت، اما در حال حاضر با فضای به وجود آمده می‌توانیم از تیم‌های خارجی برای تمرین در کمپ تیم‌های ملی دعوت کنیم و مایه مباهات ما هم باشد. کشتی ورزش ملی و مذهبی ما است که همین الان هم جزء میراث بزرگ این کشور محسوب می‌شود، افتخاراتی که کشتی گیران برای نظام مقدس جمهوری اسلامی کسب کرده اند در ورزش‌های دیگر نبوده و این یک حسن برای ورزش کشور ما محسوب می‌شود.

عضو کمیته اقتصادی مجلس تصریح کرد: البته برای اینکه این افتخارات را حفظ کنیم باید حمایت مادی و معنوی مناسب هم داشته باشیم، یک زمانی ما یک میلیون کشتی گیر داشتیم که در چند سال گذشته با بی مهری مسئولین به ۳۰ هزار نفر رسید، اما در این چند سال گذشته با تلاش فدراسیون کشتی بار دیگر جمعیت کشتی گیران به ۲۰۰ هزار نفر رسیده، اما اگر می‌خواهیم که به جوانان و کشتی گیران انگیزه دهیم باید وقتی بعنوان قهرمانی و یا دست آورد بزرگی دست یافتند به استقبال آن‌ها برویم یا حداقل یک مراسم تقدیر از آن‌ها برگزار کنیم و از جهت مالی نیز دست فدراسیون کشتی را خالی نگذاریم.

لارگانی تأکید کرد: ما در کشور عزیزمان استعداد‌های بی شماری در کشتی داریم در همین استان مازندران و استان‌های دیگر استعداد‌های بی نظیری است که نیازمند حمایت و پرورش هستند که این کار بدون هزینه کردن نمی‌شود. همین الان هزینه یک اعزام خارجی برای تیم‌های کشتی بسیار بالا است که فدراسیون اگر بخواهد دست تنها اقدام کند قطعا نمی‌تواند به اهداف خود برسد و دولت و مجلس باید به کمک کشتی کشور که بعنوان ورزش ملی، مذهبی ما محسوب می‌شود بیایند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای کشتی گیران در رقابت‌های پیش رو گفت: بنده بعنوان نماینده مجلس و عضو هیئت رئیسه فدراسیون تمام تلاش خود را برای حمایت از این رشته خواهم کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *