مجازات عوامل جنایت ‎متروپل آبادان باید عبرت سودجویان باشد

8:18 - 07 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۶۹۳۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: مجازات عوامل جنایت ‎متروپل آبادان باید آنچنان سخت، تکان دهنده و بدون مماشات باشد که عبرت سودجویان قرار گیرد.

خبرگزاری میزان - حادثه متروپل آبادان ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ در خیابان امیری آبادان برای بخشی از برج ۱۰ طبقه متروپل رخ داد. این حادثه تاکنون چندین فوتی و مصدوم داشته‌است.

در پی حادثه تاسف‌بار جان‌باختن و مجروح شدن تعدادی از هموطنان در اثر فرو ریختن یک ساختمان در آبادان، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی با تسلیت این حادثه به مصیبت‌دیدگان به مسئولان دستور دادند ضمن سرعت عمل برای کاستن از تلفات، مقصران حادثه مورد پیگرد و مجازات عبرت‌آموز قرار بگیرند و از تکرار این حوادث در کشور جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید:

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی حادثه تاسف‌بار آبادان و چند دستور به مسئولان؛ لزوم پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان و جلوگیری از تکرار آن در کشور

پنجم خرداد نیز جلسه فوق‌العاده بررسی گزارش‌های هیئت‌های اعزامی و پیگیری و نظارت بر آخرین اقدامات انجام شده در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان در دفتر ریاست جمهوری و با حضور آیت الله رئیسی و مقامات مسئول برگزار شد.

در این جلسه معاون اول رئیس جمهور و نمایندگان دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان در حادثه اخیر آبادان حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی مشتمل برتسلیت به مردم داغدار آبادان و نیز دستور خطاب به مسئولان برای رسیدگی به ابعاد مختلف این حادثه و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه توسط رئیس جمهور قرائت شد.

بیشتر بخوانید:

برگزاری جلسه فوق العاده بررسی آخرین وضعیت حادثه متروپل آبادان با قرائت پیام رهبرانقلاب

 محمدباقر قالیباف نیز سوم خرداد در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود در واکنش به حادثه ریزش ساختمان در آبادان تاکید کرد: دستگاه‌های مربوطه باید در سریع‌ترین زمان ضمن رسیدگی فوری به مصدومان، بررسی دقیق علل وقوع این حادثه را در دستور کار قرار دهند و با کلیه مرتبطین و مسببین این حادثه دلخراش در هر سطحی برخورد سریع و قاطع صورت گیرد و همچنین ضروری است کمیسیون عمران مجلس موضوع را با کمک نمایندگان محترم آبادان بررسی و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

وزیر کشور نیز که برای پیگیری و تسریع در روند امدادرسانی به حادثه دیدگان ریزش بخشی از ساختمان متروپل آبادان به این شهر سفر کرده است سوم خرداد گفت: آواربرداری این ساختمان به دلیل محدودیت منطقه ای و وجود سازه ناپایدار، با حساسیت دنبال می شود.

وحیدی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی این حادثه افزود: همه مسئولان محلی و استانی بلافاصله پس از این حادثه، ظرفیت های موجود را فراخواندند تا هرچه زودتر بتوانند آواربرداری ها را آغاز کنند.

وی گفت: همه گروه های امدادرسانی از ابتدای حادثه، عملیات امداد رسانی را برای نجات شهروندان زیر آوار مانده احتمالی آغاز کردند.

وزیر کشور ادامه داد: عملیات آواربرداری با توجه به حساسیت سازه با دقت خاص در حال انجام است.

وحیدی گفت: اکنون نیروهای امدادی در حال تلاش برای نفوذ به زیرزمین ساختمان هستند زیرا امکان دارد برخی شهروندان در زیر آوار باقی مانده باشند.

بیشتر بخوانید:

شمار جانباختگان حادثه آبادان به ۱۴ نفر رسید

همچنین معاون اول رئیس جمهور صبح روز جمعه، با هدف پیگیری آخرین وضعیت رسیدگی به حادثه ریزش ساختمان متروپل وارد آبادان شد.

پیش از این نیز در راستای دستور رئیس جمهور، یک هیئت سه نفره از سوی مخبر ماموریت یافته بودند تا با عزیمت به آبادان، جزئیات پرونده ریزش ساختمان در این شهرستان را بررسی کنند.

در این بازدید جمعی از خانواده های جانباختگان حادثه متروپل آبادان با معاون اول رئیس جمهور  گفت‌و‌گو کردند و مخبر ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده های داغدار تاکید کرد که با تمام مقصران این حادثه دلخراش بدون هیچ اغماضی و به طور قاطع برخورد خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین دستورات لازم برای رسیدگی به خانواده جانباختگان حادثه متروپل آبادان را صادر کرد.

5 خرداد همچنین محمدرضا رضایی کوچکی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال ماموریت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برای بررسی ابعاد حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، تهیه گزارش از عملکرد دستگاه‌ها و شناسایی متخلفین این حادثه غمناک، به استان خوزستان سفر کرده و ضمن بازدید از محل ساختمان متروپل از آخرین وضعیت آواربرداری مطلع شدند.

در این بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس با مردم و تیم‌های امدادی و خدمات‌رسان در منطقه گفت‌وگو و راهکارهای سرعت‌بخشی به روند آواربرداری را بررسی کردند.

محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «‏حادثه تلخ آبادان باید به آیینه عبرت تبدیل شود تا از تکرار آن جلوگیری شود. مجازات عوامل جنایت ‎متروپل آبادان باید آنچنان سخت، تکان دهنده و بدون مماشات باشد که عبرت سودجویان قرار گیرد. کسانی که هیچ ارزشی برای جان و مال همنوعان خود قائل نیستند».

از سویی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی شب گذشته در ارتباط تصویری با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری جمعه گفت: حادثه متروپل در آبادان یک تلنگری به همه کشور بود و ممکن است در شهر‌های دیگر هم این اتفاق بیفتد که نقش نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی پررنگ‌تر می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: ساختمان متروپل به صورت مشارکت بین بخش خصوصی و شهرداری در حال انجام بوده است و از نظر من تعارض منافع صورت گرفته چرا که شهرداری شریک این ساختمان است و از یک طرف وظیفه نظارت دارد و ما باید در قوانین یک دستگاه نظارتی دیگری را در پروژه‌های مشارکتی مشخص کنیم.

رضایی کوچی اظهار کرد: ابتدای کار با وجود اینکه باید نظام مهندسی برای نظارت ورود می‌کرد به هر دلیلی یک شرکتی به صورت مشاوره، کار طراحی و نظارت را به عهده گرفته که با مداخله وزارت راه و شهرسازی نهایتاً نظام مهندسی سه مهندس ناظر بر این پروژه مشخص می‌کند.

وی افزود: در حین اجرای پروژه با وجودی که در ابتدا پروانه برای چهار طبقه طراحی شده بود، ولی متأسفانه طبقات بیشتری به این پروژه اضافه می‌شود یعنی محاسبه اولیه برای چهار طبقه بود، اما در حین ساخت طبقات دیگری به ساختمان اضافه می‌شود بدون اینکه نقشه اولیه و محاسبات اولیه تغییر کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهندسین ناظری که نظارت داشتند از طرف نظام مهندسی چندین بار تذکر داده و درخواست توقف کار را داشتند، ولی چون شهرداری در آنجا منافع داشته است متأسفانه توجه نکرد که در این شرایط ابتدا ناظرین اول انصراف می‌دهند و ناظرین دیگری جای آن‌ها را می‌گیرند.

رضایی کوچی بیان اینکه از نظر ما تخلفات شهرداری کاملاً محرز است افزود: شخص شهردار و مجموعه‌ای که وظیفه داشتند کار را تعطیل کنند کاملاً تخلف کردند و تخلفشان محرز است و در گزارشی که برای صحن مجلس و دستگاه قضایی آماده می‌کنیم شهرداری از نظر ما کاملاً متخلف است البته نظام مهندسی در سطح استان و کشور هم باید نظارتی می‌کرد که به نظرم آنجا هم کم کاری شد همچنین وزارت راه و شهرسازی در جایگاه نظارت عالیه کارش را خوب انجام نداده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *