طرح رواندا؛ سابقه انگلیس در ایجاد بحران و فرار از حل آن

12:21 - 02 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۴۴۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
طرح انگلیس برای اخراج پناهجویان، برون‌سپاری بحرانی است که خود در ایجاد آن نقش داشته است.

خبرگزاری میزان - جدیدترین طرح دولت انگلیس برای برخورد با پناهجویان به قدری بحث برانگیز است که برخی از کارشناسان این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا هدف واقعی آن برانگیختن خشم و تفرقه به عنوان یک تاکتیک سیاسی است یا خیر.

به گزارش «کوارتز»، صرفنظر از این موضوع که آیا این سوال کارشناسان درست است یا خیر، دولت انگلیس واقعا تلاش می‌کند تا با فرستادن پناهجویان به رواندا، از شر افرادی که به دنبال پناهندگی در انگلیس هستند، خلاص شود.

انگلیس مدعی است که به درخواست پناهندگی آنها در یک کشور شرق آفریقا رسیدگی خواهد شد. اما آنها ممکن است به طور نامحدود در آنجا زندگی کنند. در هر صورت آنها دیگر موفق به زندگی در انگلیس نخواهند شد.

بسیار بدیهی است که انگلیس با این طرح قصد دارد از حل کردن مشکلی فرار کند که خود آن را ایجاد کرده است؛ این کشور مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و اکنون مایل به حل آنها نیست.

طرح رواندا یکی از آشکارترین نمونه‌های اخیر از عدم تمایل انگلیس به مقابله با مشکلاتی است که ایجاد کرده، اما اولین مورد نیست.

این ایده بلافاصله توسط گروه‌های حقوق بشری مانند شورای پناهندگان محکوم شد و از زمان تصویب تاکنون از سوی همه مقامات مذهبی گرفته تا سازمان ملل هدف انتقاد قرار گرفت.

«بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس، در پاسخ به انتقادات گسترده از ابعادی که این طرح حقوق بشر را نقض می‌کند، ایده خروج از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر را مطرح کرد اما این نخستن بار نیست که یک دولت محافظه‌کار انگلیس چنین می‌کند.

اخیرا یکی از مشاوران «جانسون» استعفا داد؛ او به طور خاص به رواندا اشاره نکرد اما به استناد «مایل بودن نخست وزیر برای زیر پا گذاشتن قانون»، استعفای خود را اعلام کرد.

در حالی که بحران جهانی پناهندگان و مهاجران معمولاً به عنوان بحرانی مطرح می‌شود که به طور نامتناسبی بر غرب تأثیر می گذارد، در واقع بزرگترین بار بر دوش کشورهای فقیرتر است.

درباره آمریکا 1.3 میلیون پناهجو وجود دارد که درخواست پناهندگی در این کشور را دارند اما تنها 340 هزار نفر موفق به دریافت آن شده‌اند.

انگلیس این سابقه را  دارد که نمی‌خواهد با مشکلاتی که ایجاد کرده، کنار بیاید و آنها را حل کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *