رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روایتی از رفتارهای هولناک قاچاقچیان انسان و مرزبانان در مرزهای مراکش و اسپانیا

9:49 - 09 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۹۲۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک ورزشکار کامرونی به روایت تجربه خود در زمینه قاچاق انسان در مرزهای مراکش و اسپانیا پرداخته است.

خبرگزاری میزان - «فرانسیس انگانو»، ورزشکار کامرونی – فرانسوی سرشناس جهان در مسیر قاچاق به اروپا از شهر «ملیا»، در مرز مراکش و اسپانیا که اخیرا شاهد قتل عام بیش از 30 مهاجر بود، عبور کرد.

به گزارش «گاردین»، «انگانو»، می‌گوید پس از مشاهده تصاویر و ویدئوهای خشونت بار کشتار اخیر در مرز اسپانیا و مراکش، دو روز توانایی خوابیدن نداشته و این تصاویر مدام در ذهنش تکرار می‎شدند.

وی می‌گوید «پس از مشاهده تصاویر مذکور بارها و بارها خودم را مجبور می‌کردم که به یاد داشته باشم من دیگر در آن جا نیستم؛ به اطرافت نگاه کن؛ تو دیگر آن جا نیستی.»

منطقه اسپانیایی «ملیا» در شما آفریقا و یکی از مرگبارترین مرزهای اروپا، جایی بود که «انگانو» در یک دهه گذشته در مسیر حرکت خود برای ورود به رده‌های بالای «یو اف سی»، بارها تلاش کرد آن را از یاد ببرد.

این ورزشکار سرشناس جهان که اکنون 35 سال دارد، در کامرون متولد و بزرگ شد.

وی در سن 9 سالگی ناچار به کار در یک معدن شن و ماسه شد و ساعت‌ها کار طاقت فرسای بدنی تنها یک فایده داشت؛ بدنش را قوی کرد.

«انگانو» می‌گوید «در 20 سالگی متوجه شدم که باید به بوکس بپردازم اما می‌دانستم برای موفقیت در این رشته ورزشی باید کشور را ترک کنم؛ اما خانواده فقیرم، نداشتن حساب بانکی و شغل خوب موانع گرفتن ویزا بودند.»

وی افزود «پس از عبور از چند هزار مایل، فهمیدم که وارد مسیری شدم که راهی برای بازگشت نداشت؛ قاچاقچیان انسان من و 24 نفر دیگر را پشت خودرویی سوار کرده بودند و اهمیتی نمی‌دادند که آیا ما آب کافی برای خوردن داریم یا اصلا می‌توانیم شرایط را تحمل کنیم یا نه؛ ما فقط کالایی بودیم که به آن‌ها تحویل داده شده بودیم.»

قهرمان «یو اف سی» از مسیری که قاچاق شد، مناطقی را به یاد دارد که اسکلت‌هایی در آن وجود داشت و می‌دانست که بدون هر توضیح اضافی خودش در شرایط مشابه قرار داشته و هر لحظه ممکن بود کارش تمام شود.

«انگانو»، گفت «25 روز پس از ترک کامرون، از نیجریه  و الجزایر عبور کرده و به مراکش یعنی دلهره آورترین بخش ماجرا رسیدم؛ یعنی عبور از حصار مرزی میان مراکش و اسپانیا.»

وی اظهار کرد «در هفتمین تلاش و یک سال پس از ترک کامرون وارد اسپانیا شدم؛ بلافاصله دستگیر و وارد بازداشتگاه مهاجران شدم؛ پس از آزادی از بازداشتگاه وارد فرانسه شدم و به عنوان یک بی خانمان در این کشور زندگی کرده و با تلاش زیاد بالاخره توانستم وارد رشته ورزشی مورد علاقه ام شوم.»

وی می‌گوید «آن چه اخیرا در ملیا اتفاق افتاد، وحشیانه ترین و غیرانسانی ترین رفتاری است که می‌توان تصور کرد و من حتی به دشمنانم نیز چنین سفری را توصیه نمی‌کنم.»

این ورزشکار ضمن اشاره به بودجه چند صد میلیون یورویی ارائه شده به مراکش از سوی اتحادیه اروپا برای مقابله با مهاجران، تاکید کرد که ارتباط مستقیمی میان رفتار با مهاجران در مرزهای اروپا با سیاست اتحادیه اروپا وجود دارد.

به گفته انجمن حقوق بشر مراکش، بیش از یک ماه پس از این حادثه مرگبار، حداقل 64 نفر مفقود هستند که نشان می‌دهد تعداد کشته ها احتمالا بیش از 23 نفر براساس آمار رسمی است.

تحقیقات اخیر توسط گروه حقوق بشری مذکور نشان می‌دهد که این مرگ و میر زمانی رخ داد که مقامات مراکشی و اسپانیایی با بمب‌های دودزا و گاز اشک آور به سمت مهاجران حمله کردند و این امر منجر به مرگ بسیاری از آن‌ها در اثر خفگی شد، در حالی که عده ای در وحشت زیر پا گذاشته شدند.

هیچ یک از دو کشور به این گزارش واکنش نشان ندادند و مدعی هستند که مسئولیت این کشتار با قاچاقچیان انسان است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *