رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جنگ پیروز ناشدنی؛ بحرانی که آمریکا در افغانستان رقم زد

12:22 - 21 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۱۰۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا سال گذشته به 20 سال اشغالگری خود در افغانستان پایان داد اما این اشغالگری نه تنها نتیجه‌ای در بر نداشت بلکه تبعات بسیاری را به‌خصوص برای مردم افغانستان ایجاد کرد.

خبرگزاری میزان - در آگوست 2021، آمریکا آخرین نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد و پس از نزدیک به 20 سال به حضور نظامی خود در این کشور پایان داد.

آمریکایی‌ها حتی قبل از خروج این کشور از افغانستان در مورد این جنگ تردید داشتند؛ در یک نظرسنجی در بهار 2019، 59 درصد از بزرگسالان آمریکایی گفتند که با در نظر گرفتن هزینه‌ها در مقابل منافع، جنگ در افغانستان ارزش جنگیدن را نداشت.

علاوه بر این، هم در جریان خروج نیروهای نظامی آمریکا به افغانستان و هم پس از آن، بیشتر آمریکایی‌ها دیدگاه‌های منفی در مورد مدیریت دولت این کشور در مورد وضعیت افغانستان ابراز کردند.

به گزارش «کراسیس گروپ»، در آگوست 2021، افغانستان بار دیگر به سرفصل اخبار تبدیل شد. آمریکا خروج نظامی نهایی خود را آغاز کرد و ناگهان جهان با تصاویری از مردم ناامید افغانستانی روبرو شد.

ناامیدی برای حدود یک میلیون آمریکایی که در این اشغالگری ناموفق شرکت کرده بودند و همچنین برای میلیون‌ها جوان افغانستانی.

اکنون افغانستان به یک اقتصاد پایدار نیاز دارد زیرا کمک‌های بشردوستانه هرگز کافی و پایدار نخواهد بود؛ متأسفانه بسیاری از بخش‌های اقتصاد افغانستان به دلیل تحریم‌های غرب و آمریکا، مسدود شدن دارایی‌ها و سایر محدودیت‌های اقتصادی نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهد.

تاکنون و در پی اقدامات محدود کننده‌ای که علیه مردم این کشور به راه افتاده و همچنین قطع کمک‌های بین‌المللی، کودکان و خانواده‌ها در افغانستان با یک بحران انسانی رو به رشد مواجه هستند که نتیجه دهه‌ها درگیری، فقر مزمن و بلایای طبیعی مکرر است.

این وضعیت وخیم شامل بحران گرسنگی، تقریبا فروپاشی سیستم بهداشتی، ویرانی مدارس و نابودی معیشت خانواده است.

نزدیک به 20 میلیون نفر که نیمی از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند، بین مارس تا می 2022 با سطوح حاد ناامنی غذایی مواجه بودند؛ انتظار می‌رود تا پایان سال 2022 بیش از 6 میلیون نفر با سطوح اضطراری ناامنی غذایی مواجه شوند.

بیش از 4.2 میلیون کودک حتی قبل از خروج نظامیان آمریکایی از این کشور در 15 آگوست 2021 از مدرسه بازمانده بودند و علاوه بر این  بیش از نیمی از جمعیت افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *