کشتار مهاجران در «ملیله» / اسپانیا پلیس خود را تبرئه کرد

16:18 - 03 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۶۶۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دادستان اسپانیا پلیس این کشور را در پرونده مربوط به کشتار پناهجویان در گذرگاه مرزی ملیلیه تبرئه کرد.

خبرگزاری میزان - دادستان کل اسپانیا به تازگی تحقیقات درباره مرگ دست‌کم 23 مهاجر آفریقایی را که قصد داشتند از مراکش به منطقه مرزی «ملیلیه»، یکی از دو منطقه در شمال آفریقا، بروند، پایان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اقدام فشار بر وزیر کشور اسپانیا را کاهش می‌دهد؛ وی ماه‌ها به خاطر فاجعه‌ای که در 24 ژوئن در منطقه رمزی «ملیلیه» رخ داد، هدف فشارها و انتقادات بسیاری قرار داشت.

در این روز و همزمان با تلاش صدها مهاجر برای ورود به گذرگاه «ملیلیه»، نیروهای مرزی اسپانیا و مراکش آنها را هدف حملات خشونت‌بار خود قرار دادند.

مراکش تعداد کشته‌ها را 23 نفر اعلام کرد، در حالی که عفو بین‌الملل و کارشناسان مستقل سازمان ملل این رقم را 37 نفر اعلام کردند که بدترین آمار ثبت شده در سال‌های اخیر است.

گذرگاه‌های مرزی «ملیلیه» و «سئوتا» در سال‌های اخیر به محل ورود بسیاری از پناهجویان از کشورهای آفریقایی تبدیل شده‌اند.

بیشتر افراد درگیر در این کشتار، سودانی بودند و تلاش آنها برای عبور از حصار باعث درگیری دو ساعته با نیروهای مرزی اسپانیا و مراکش شد.

در اوایل ماه دسامبر، سازمان ملل گزارشی منتشر و در آن نتیجه‌گیری کرد: روش‌های استفاده شده توسط مقامات مراکشی و اسپانیایی در مرز ملیلیه منجر به کشته شدن دستکم 37 نفر شده است.

با این وجود دفتر دادستانی اسپانیا مدعی است «بازرسان هیچ مدرکی دال بر تخلف جنایی توسط نیروهای امنیتی اسپانیا پیدا نکرده‌اند.»

در بیانیه دادستانی اسپانیا ادعا شده است: ما نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که اقدامات نیروهای امنیتی خطر جانی برای مهاجران به همراه داشته است، بنابراین نمی‌توان آنها را به قتل متهم کرد.

گزارش سازمان ملل که بر اساس شهادت‌های متعدد از صحنه حادثه تهیه شده است، تاکید می‌کند مهاجران در حالی که روی زمین بودند با گاز اشک‌آور هدف حمله قرار گرفتند، به سوی آنها سنگ پرتاب شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

تصمیم دادستان اسپانیا تنها چند ماه پس از آن گرفته شد که اسپانیا و مراکش روابط خود را پس از یک درگیری دیپلماتیک طولانی ترمیم کردند.

اما این اقدام دادستانی اسپانیا پرسش‌های نگران‌کننده دیگری را نیز برانگیخت و انتقاد شدید گروه‌های مختلف و حتی قانون‌گذاران برخی احزاب این کشور را در پی داشته است.

تحقیقات رسانه‌ها درباره این حادثه بسیار فراتر رفته و به وضوح نشان می‌دهد که اقدامات جنایی جدی از سوی نیروهای امنیتی اسپانیا رخ داده است.

در ماه اکتبر گذشته، کارشناسان مستقل منصوب شده از سوی سازمان ملل گزارش دادند که دستکم 37 نفر جان خود را در این حادثه از دست دادند؛ این کارشناسان مستقل عدم پاسخگویی مراکش و اسپانیا را «هشدار دهنده» توصیف کردند.

تحقیقاتی که در ماه نوامبر توسط کنسرسیوم رسانه‌ای اروپایی منتشر شد، اقدامات خشونت آمیز نیروهای مرزی اسپانیایی را محکوم کرد و همچنین اقدامات این کشور را زیر سوال برد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *