سازمان ملل: نژادپرستی در انگلیس ساختاری و سیستمی است

9:15 - 08 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۲۹۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از نژادپرستی ساختاری در سیستم عدالت کیفری انگلیس ابرازنگرانی کردند.

خبرگزاری میزان – گروه کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل در پایان سفر رسمی خود به انگلیس با انتشار بیانیه ای در مورد نژادپرستی ساختاری، سیستمی و نهادینه در این کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش وب سایت سازمان ملل، گروه کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود اعلام کردند که نژادپرستی در انگلیس ساختاری، نهادی و سیستمی است و هشدار دادند که آفریقایی تبارها در این کشور همچنان با تبعیض و تضییع حقوق اساسی خود مواجه هستند.

آن‌ها تاکید کردند: ما نگرانی‌های جدی در مورد مصونیت از مجازات و عدم رسیدگی به تفاوت‌های نژادی در سیستم عدالت کیفری، مرگ و میر در بازداشت پلیس و ماهیت غیرانسانی استراتژی پلیس انگلیس داریم.

کارشناسان مذکور که توسط شورای حقوق بشر منصوب شده اند، همچنین گفتند که شواهدی را جمع آوری کرده اند که نشان می‌دهد آفریقایی تبارهایی که از تبعیض نژادی و بی عدالتی در انگلیس رنج می‌برند، صدمات بسیار واقعی را احساس کرده اند.

بیانیه کارشناسان مذکور می‎گوید که یک دهه اقدامات ریاضتی اقتصادی در انگلیس پس از 2007-2008، نژادپرستی، تبعیض نژادی و سایر نابردباری‌ها را تشدید کرده که قربانیان اصلی آن آفریقایی تبارها هستند.

کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل گفته‎اند که از دیدگاه افراد آفریقایی تبار، نژادپرستی در انگلیس ساختاری، نهادی و سیستمی است و تجربه زیسته آفریقایی تبارها در برخورد با نهادهای دولتی و عمومی، بخش خصوصی و جامعه این بود که این‌ها سلسله مراتب نژادی و اقدامات نژادپرستانه مداوم و گسترده را تداوم می‌بخشند.

بیانیه کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل همچنین می‎گوید: اقدامات نژادپرستانه که آفریقایی تبارها را در انگلیس هدف قرار می‌دهند، ثابت مانده اند و تجربه در مناطق مختلف انگلیس مشابه است؛ آن‌ها قربانی شده اند و هیچ تضمینی برای جبران موثر از سوی مقامات یا سیستم قضایی انگلیس ندارند.

کاترین ناماکولا، رئیس گروه کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل گفت: کارآمدسازی مکانیسم‌های شکایت در دسترس، مستقل و موثر برای رسیدگی به نژادپرستی، تضمین مسئولیت‌پذیری پلیس، تضمین دادرسی عادلانه برای همه افراد و جبران خسارت برای همه افرادی که تحت تاثیر رسوایی ویندراش قرار گرفته‌اند، ضروری است.

گزارش گروه کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل حاوی یافته‌ها و توصیه‌ها در ماه سپتامبر سال جاری به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *