رئیس مرکز مراقبت پس از خروج استان یزد: یزد زندانی بیکار ندارد/ پرداخت وام اشتغال به زندانیان پس از آزادی

10:38 - 09 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۴۴۹۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج استان یزد، گفت: در حال حاضر با وجود اعلام نیاز واحدهای تولیدی استان نیرویی برای معرفی نداریم زیرا برای تمامی زندانیان استان ایجاد اشتغال شده است.

محمدکوزه گران در گفت‌وگو با میزان، در تشریح اقدامات مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج استان یزد جهت حمایت زندانیان پس از آزادی، اظهارکرد: برای جلوگیری از بازگشت مجدد مددجویان به زندان مراکز مراقبت پس از خروج در سراسر کشور از این افراد و خانوده‌های آنان به طرق مختلف حمایت می کنند.

وی افزود: از مهم‌ترین این حمایت‌ها پرداخت وام اشتغال بین 100 تا 200 میلیون تومانی به آنان جهت ایجاد اشتغال است.

رئیس مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج استان یزد با بیان اینکه که بانک‌های عامل جهت اعطای وام خود اشتغالی به زندانیان آزاد شده را مرکز تعیین می کند، افزود: از ابتدای سال تا کنون به 41 نفر زندانی آزاد شده استان با عاملیت «بانک سپه، صادرات و صندوق کار آفرینی و...» وام اشتغال پرداخت شده است.

  کوزه گران در خصوص نظارت بر راه‌اندازی و ایجاد اشتغال پس از پرداخت وام اشتغال، بیان کرد: بانک‌های عامل و اداره زندان‎های استان، بر هزینه کرد این تسهیلات نظارت دارند و مرکز مراقبت استان نیز ایجاد اشتغال این افراد را بصورت ماهیانه بازدید و رصد می کند.

رئیس مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج استان یزد با اشاره به اینکه امکان بازگشت به زندان افرادی که وام اشتغال دریافت می کنند، 5 درصد است، افزود: در حالی که در بررسی‌ها مشخص می شود که احتمال بازگشت مجدد افراد آزاد شده به زندان حدود 25 تا 30 درصد است.

وی با اشاره به 2 سال حمایت مرکز مراقبت پس از آزادی از زندانیان، افزود: علاوه بر بازدید از محل زندگی زندانیان پس از آزادی، با «اهدای سبد کالا، تشکیل اردوهای تفریحی و کلاس‌های آموزشی و رایزنی با کارخانه‌ها و مراکز کاریابی برای اشتغال» نیز از این افراد و خانواده‌های آنان حمایت می شود.

کوزه گران با اشاره به اینکه یزد جزو استان‌هایی است که 100 درصد زندانیانی که برای آنها ایجاد اشتغال شده و مشغول به کار هستند، تصریح کرد: در حال حاضر در استان یزد واحدهای تولیدی به مرکز برای معرفی نیروی کار اعلام نیاز می کنند اما نیرویی برای معرفی نداریم زیرا تمامی زندانیان استان شاغل هستند.

رئیس مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج استان یزد با اشاره به رایزنی‌های بنیاد تعاون و اداره کل زندان‌های استان با واحدهای تولیدی برای اشتغال زندانیان در گذشته، افزود: یزد یک شهر صنعتی با کارخانه های تولیدی زیاد است که خوشبختانه باتوجه به وجود این کارخانه ها زندانیان مهارت دیده بیکار نمی مانند.

وی با اشاره به اینکه حمایت 2 ساله از زندانیان پس از آزادی در اساسنامه سازمان مراقبت قید شده است، افزود: بلافاصله زندانیان پس از آزادی و با  تشکیل پرونده تحت حمایت مرکز مراقبت قرار می گیرند و حتی برای فرزندان این افراد «کلاس‌های اوقات فراغت و برای همسرانشان کلاس‌های خیاطی، قلاب‌بافی، عروسک‌دوزی و...» تشکیل می‌دهیم، و با توجه به تاکید سازمان زندان‌ها موظف هستیم تا از زندانیان نیازمند حمایت کنیم.

 کوزه گران با بیان اینکه مرکز مراقبت در زندان‌ها اعلام می‌کنند که پس از خروج از زندان اقدامات مذکور را برای زندانیان و خانواده های آنان انجام می‌دهد، تاکیدکرد: هر زندانی نیازمندی که پس از آزادی به مراکز مراقبت مراجعه کند مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

۵۱۶ مددجوی استان یزد با استفاده از زندان‌باز وارد بازار کار شدند

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *