رمزگشایی از پیام آمریکا برای ایران/چرا سیاست اعمالی و اعلامی واشنگتن درباره برجام متفاوت است؟

10:11 - 11 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۶۳۴۸
یک کارشناس مسائل بین الملل به تشریح سیاست اعمالی و اعلانی آمریکا درباره موضوع مذاکرات لغو تحریم‎ها پرداخت.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره اظهارات اخیر مقام‎های آمریکایی درباره روند مذاکرات لغو تحریم‌ها، گفت: سیاست اعمالی و اعلامی آمریکا در مورد برجام باهم تفاوت دارد.

ابوالفتح با اشاره به سابقه دار بودن رویه تبادل پیام‌ها میان ایران و آمریکا از طریق کشورهای واسطه طی سالیان گذشته، اظهار کرد: این روند در مورد برجام هم صورت گرفته و ایران و آمریکا در این زمینه گفت‌وگوی غیرمستقیم دارند و پیام‌هایی درباره برجام میان دو کشور رد و بدل شده است؛ بنابراین نمی‌توان موضوع انتقال پیام توسط وزیر خارجه قطر در سفر اخیر به ایران را موضوع جدیدی دانست.

وی افزود: پیام تبادل شده اخیر هم احتمالا مربوط به برجام و موضوعات غیربرجامی بوده است، اما نمی‌توان با قطعیت درباره محتوای این پیام گمانه زنی کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با اشاره به تفاوت و تناقض در سیاست‌های اعلامی و اعمالی آمریکا در مورد موضوع هسته‎ای، بیان کرد: ورای این که آمریکایی‌ها در عمل چه می‌کنند و در سخن چه می‌گویند، واقعیت مسلم این است که آن‌ها نمی‌خواهند مذاکرات متوقف شود؛ به همین دلیل مذاکرات برجام، نه به خاطر مسائل اوکراین و نه به خاطر هیچ موضوع دیگری، متوقف نشده است.

ابوالفتح تصریح کرد: نه ایران و نه طرف‌های برجامی و نه حتی آمریکا، هیچ یک تاکنون توقف مذاکرات را اعلام نکرده است و طبیعتا به دلیل عدم توقف مذاکرات است که تبادل پیام‌ها ادامه دارد؛ البته آمریکایی‌ها در قالب رویه عدم انطباق سیاست اعلامی و سیاست اعمالی، از یک طرف می‌گویند که این مذاکرات در اولویت ما نیست و از طرف دیگر گفت‌وگوهای غیر مستقیم را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: این که این رویه ریاکارانه و نشان دهنده تناقض است موضوعی است که آمریکایی‌ها خود باید درباره آن توضیح بدهند، اما آن چه قابل درک است، اصرار واشنگتن بر تداوم مذاکرات برجام است که نشان دهنده اهمیت این موضوع برای آمریکایی‌هاست.

کارشناس مسائل بین الملل در بخشی دیگر تاکید کرد: فهم و درک آمریکایی‌ها از برجام با فهم و درک ایرانی‌ها از برجام متفاوت است؛ احیای برجام برای دو طرف با درک متفاوتی تعریف می‌شود و همین تفاوت سبب عدم حصول توافق نهایی است.

ابوالفتح همچنین در مورد چشم انداز مذاکرات لغو تحریم‎ها، اظهار کرد: من معتقدم که سیاستی که دولت آمریکا در پیش گرفته، همچنان استمرار خواهد داشت؛ به این معنا که از یک طرف بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها رخ نخواهد داد و از طرف دیگر برجام از بین نخواهد رفت؛ ایران و آمریکا به تناسب شرایط به دو سر این طیف نزدیک یا دور می‌شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: چشم‌اندازی برای بازگشت آمریکایی‌ها به برجام وجود ندارد، اما آن‌ها برجام را به طور کامل کنار نمی‌گذارند و مرگ برجام را اعلام نمی‌کنند؛ در واقع از نظر حقوق بین الملل نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند مرگ برجام را اعلام کند؛ زیرا برجام یک سند بین المللی است که به قوت خود باقی است؛ آمریکایی‌ها در این موضوع برخلاف ادعاهایشان گزینه دیگری جز بازگشت به برجام ندارند و ناچارند دیپلماسی را همچنان ادامه دهند حتی اگر هیچ تفاوت جدیدی حاصل نشود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *