افزایش انتقادها از رویکرد دولت و پلیس ایتالیا درباره خشونت‌ها علیه مهاجران

14:03 - 15 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۵۰۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دیده بان حقوق بشر به پشت پرده قتل وحشیانه یک مهاجر نیجریه ای در ایتالیا پرداخته است.

خبرگزاری میزان – اخیرا یک مرد ایتالیایی به یک مهاجر معلول اهل نیجریه حمله کرده و وی را به قتل رساند.

به گزارش «دیده بان حقوق بشر»، بحث درباره قتل «آلیکا اگورچوکو»، مهاجر 39 ساله نیجریه ای که به صورت قانونی در ایتالیا زندگی می‌کرد، جزئیات وحشتناکی را آشکار می‌کند؛ «چوکو» با چوب زیر بغل راه می‌رفت و در این شرایط مورد ضرب و شتم قرار گرفت؛ اطرافیان شاهد این حادثه مداخله ای نکردند؛ و مهم تر این که وکیل مظنون می‌گوید که وی از سلامت روانی برخوردار است.

یک جنبه نگران کننده دیگر در این ماجرا وجود دارد؛ پلیس هرگونه انگیزه نژادپرستانه احتمالی پشت این خشونت را رد کرده است.

ایتالیا در طول تاریخ نتوانسته است به جنایت‌های نفرت محور پاسخ مناسبی بدهد؛ این در حالی است که این کشور دارای قانونی است که جرایم نژادی را با حبس‌های طولانی مجازات می‌کند اما مجریان قانون، دادستان‌ها و دادگاه‌ها تنها در صورتی این موضوع را دنبال می‌کنند که نژادپرستی به عنوان تنها انگیزه شناخته شود.

به همین دلیل است که دادگاهی در ایتالیا در سال 2009 در پرونده قتل یک مهاجر سیاه‎پوست آن هم در شرایطی که قاتلان فریادها و توهین‌های نژادپرستانه سر داده بودند، انگیزه نژادپرستانه تشخیص نداد.

شکست در شناسایی جنایت‌های نفرت محور نشان دهنده ناکامی در اعتراف به حاکمیت تفکر نژادپرستانه در ایتالیاست.

همین امر سبب می‌شود آمار جنایت‌های نفرت محور در ایتالیا کم تر از واقعیت بوده و به مقام‌ها و جامعه ایتالیا بهانه ای دهد که ادعا کنند خشونت‌های نژادپرستانه در این کشور نادر است و ایتالیا کشوری نژادپرست نیست.

مرگ «اوگورچوکو» در آستانه انتخابات زودهنگام ایتالیا در ماه سپتامبر رخ داده است؛ بنابراین لازم است که سران احزاب سیاسی ایتالیا گذشته از محکوم کردن این قتل، به فکر تغییر در نژادپرستی نهادینه در ایتالیا بوده و خواستار تحقیق جدی درباره این قتل باشند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *